logo F1live.cz

Poslední Haas zřejmě nepotřebuje motivovat: V Bahrajnu budeme poslední, prohlásil Komacu

Ajao Komacu
© X/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 2. 2024

Pro lidi ve Formuli 1 je vždy důležitá motivace, ambice a směřování. Potřebujete mít plán a vizi, kterou svým lidem předáte, aby ti věděli, že jejich práce směřuje k lepším zítřkům. Každý, kdo pracuje ve Formuli 1, od pilotů po mechaniky, je soutěživý a chce vyhrávat. Dokážete si tedy představit, jak asi může na Haas zapůsobit, když jeho nový šéf v jednom ze svých prvních prohlášení odsoudil svůj vlastní tým na poslední místo.

Připomíná nám to trochu asijskou mentalitu. Tamní lidé jsou velmi zdvořilí a často příliš upřímní. Podle mnohých je i toto důvod, proč Japonsko stále čeká na svého prvního šampiona ve Formuli 1. Potřebujete být bezohlední, ambiciózní a sobečtí, což často není doména Asiatů.

Haas se v zimě rozloučil s temperamentním – co na srdci, to na jazyku – šéfem Güntherem Steinerem, aby za svého nového šéfa jmenoval muže s technickým pozadím. Novým bossem se stal dlouholetý inženýr Ajao Komacu. Samozřejmě, nemůžeme ho soudit před úplně prvním závodem ve funkci šéfa týmu, ale jeho komunikace s veřejností má nemalé trhliny.

„Myslím si, že po startu sezóny v Bahrajnu se budeme pohybovat na konci startovního pole, pokud ne úplně poslední,“ řekl Komacu. „Od mého nástupu do křesla šéfa týmu jsem strávil hodně času rozhovory s manažery – v Británii i v Itálii – a jsou nadšení, protože máme příležitost na zlepšení ve všech oblastech.“

„Důvod, proč naše úvodní specifikace v Bahrajnu nebude dostatečně rychlá, nespočívá v kvalitě našich lidí, ale je za tím pozdní začátek vývoje nového auta, který ještě zdržely dvouměsíční přípravy vylepšení na závod v Austinu. Odklonilo to naše zdroje a ztratili jsme čas, ale tým nachází dobrá zlepšení ve větrném tunelu. Zdá se, že vlastnosti monopostu se ubírají správným směrem, což je určitě pozitivní,“ dodal Komacu.

Takto se motivuje poslední tým? Jasné, i my velmi dobře víme, jak na tom Haas je, ale svým lidem musíte „prodat“ něco víc, musíte jim dát naději na lepší zítřky, musíte je přesvědčit, že bude lépe. Přehnaná upřímnost vám v tomto „Klubu piraní“ neprospěje.

Slova nového šéfa přitom věští Haasu ještě ponuřejší budoucnost. Vždyť tento tým byl obvykle silný právě na začátku roku, když vložil dlouhé měsíce do vývoje nového auta a potom dlouho připravoval jedno nebo dvě vylepšení během samotné sezóny. Nyní však Komacu hlásí pomalý start roku, ale skvělý vývoj v jeho průběhu, což, řekněme si pravdu, nikdy nebyla silná stránka Haasu. Podle nového šéfa se však právě na této slabině pracuje.

„Proto děláme změny v organizaci technického oddělení, abychom všechny zjištění na trati promítli do vývoje auta,“ prohlásil Komacu. „Pokud se podíváte na předchozí organizační strukturu, neexistovala jasná cesta, jak uzavřít kruh. Všechna zjištění z trati nyní přicházejí na aerodynamické oddělení a k chlapcům pracujícím ve větrném tunelu a na CFD. I kdyby došlo k neshodám, každý má alespoň jasno v tom, proč vyvíjíme auto určitým způsobem.“

„To je jeden z klíčových důvodů, proč jsme nebyli schopni nasadit na auto vylepšení a propadli jsme se v průběhu sezóny. Nyní pracujeme novým způsobem a zavedli jsme mnohem větší transparentnost, otevřenost a lepší komunikaci. Proto věřím, že letos máme mnohem větší šanci auto správně vyvíjet,“ dodal Komacu.