logo F1live.cz

Norris o dominanci Red Bullu: Se dvěma Pérezy bychom to nezažívali

Sergio Pérez a Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl22. 4. 2024

Éra současných pravidel, zavedených v roce 2022, začíná připomínat dominanci Mercedesu, který kraloval od návratu turbomotorů v roce 2014. Během hegemonie stříbrných šípů byly časové rozdíly mezi týmy podstatně větší než dnes. Tehdy i dnes ovšem platí, že většinou na čele vidíme jednu značku a jednoho jezdce. Čeká nás kvůli tomu úpadek zájmu ze strany fanoušků?

Víme, že F1 nabízí mnohem více než otázku, kdo vyhraje závod. Na druhé straně, asi každému chybí například sezóna 2021, kdy jsme před víkendem nevěděli, kdo bude favoritem a kdo vyhraje. Nebo i první éra dominance Red Bullu (2010 – 2013), kdy sice Sebastian Vettel vyhrál čtyři tituly po sobě, ale McLaren i Ferrari v každé ze sezón reálně bojovaly o vítězství a také titul.

Toto nám dnes až na výjimky zmizelo, protože pokud Max Verstappen nemá technické problémy jako v Austrálii nebo se nevyskytne pro Red Bull abnormální víkend jako v Singapuru, je jasným favoritem. Potvrdil to i v Číně, kde ve sprintu po startu ze čtvrtého místa doslova deklasoval konkurenci a v závodě v tom jen pokračoval.

„Pro fanoušky to může být při sledování frustrující, ale takhle to bylo v podstatě vždy. Nyní však sledujeme větší dominanci než kdykoli předtím, takže to nikdy nebude nejlepší ke sledování. Jediný vzrušující závod je ten, ve kterém Max není,“ řekl Lando Norris, který má s Maxem Verstappenem velmi dobrý vztah. Jak však víme, Lando se před médii vyjadřuje upřímně a otevřený byl i v tomto tématu.

Určitě je třeba uznat skvělou práci Red Bullu, který prostě nemůže za to, že si při změně pravidel počínal a počíná mnohem lépe než konkurence. Na druhé straně, fanouškům mohou začít chybět nezapomenutelné bitvy o vítězství.

Na jaký poslední pořádný souboj o první místo si vzpomínáte? Možná vás napadne Singapur z loňského roku… A ano, tehdy v čele nebyl ani jeden z Red Bullů.

Může taková dominance způsobit odrazení fanoušků? „Samozřejmě, že tomu tak může být. V žádném případě nemůžete říci, že tomu tak nebude. Pokud neustále vítězí jeden pilot v podstatě bez boje, je normální, že se to postupně stává nudným,“ pokračoval Lando Norris.

Podobně jako v obdobích Lewise Hamiltona v Mercedesu, Sebastiana Vettela v Red Bullu či Michaela Schumachera ve Ferrari, i nyní sledujeme unikátní spojení jezdce s autem. „Máme tady jednoho z nejlepších jezdců v F1 vůbec, a sedí v jednom z nejdominantnějších aut. To je smrtící kombinace. Pokud by zde Max nebyl a byli by zde dva Pérezové, tak bychom toto nezažívali.“

Koncem uplynulého ročníku se zdálo, že právě McLaren by se mohl nejvýrazněji přiblížit, ne-li vyrovnat Red Bullu. Čas však ukázal, že zatímco ‘papájoví’ masivně vyvíjeli, tak mistrovský tým už své zdroje plně věnoval sezóně 2024.

„Nejsem překvapen, že je Red Bull tak vpředu. Když víte, jak náročné je udělat všechno správně, dává to smysl. Jsou to šikovní lidé. Všichni jsme věřili, že by se týmy mohly vyrovnat, a mohli bychom se tam dostat i my. Nefunguje to ale tak, že je prostě v čele přeskočíte,“ pokračoval britský pilot.

Mezi největší zklamání této sezóny zatím můžeme zařadit Mercedes. Stříbrné šípy nenaplňují své ambice a jsou na tom zatím hůře než v minulém ročníku.

„Při pohledu na někdejší dominanci Mercedesu byste od nich očekávali víc. Já také, zvláště, když v posledních letech tolikrát řekli, že už na to přišli. My jsme na tom byli podobně, ale narazili jsme na další překážku na cestě, takže je to fakt nevyzpytatelné. Mercedes však byl loni lepší než teď, a to jsem fakt nečekal. Jen to ukazuje, jak je tento sport komplikovaný,“ uzavřel Norris.