logo F1live.cz

Podle Wolffa jsou milionové pokuty odtržené od reality: Polovina pilotů na to nemá

Toto Wolff
© LAT Images/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 10. 2023

Ve čtvrtek před americkou GP spatřila světlo světa informace, že Mezinárodní automobilová federace provedla několik úprav předpisů. Mimo jiné se rozhodla změnit maximální výši pokut udělovaných podle Mezinárodního sportovního kodexu. Nyní je možné jezdci, týmu nebo organizátorovi závodu F1 udělit pokutu milion eur za porušení pravidel. Jak se dalo očekávat, následovala velmi překvapená a rozhořčená reakce.

Dosud bylo možné udělit maximální pokutu ve výši 250 tisíc eur. Tato částka se ale neměnila již dvanáct let, což FIA použila jako alibi k odůvodnění čtyřnásobného zvýšení této sazby. Nemůžeme se tedy divit, že piloti nad touto změnou zvedli obočí, přičemž se o změně dozvěděli z médií.

Je třeba říct, že FIA informovala o této změně po posledním zasedání Světové motoristické rady, jejíž součástí jsou i týmy, ale při pohledu na překvapenou reakci pilotů a jejich šéfů se nezdá, že by o tom věděli s předstihem. Pilot Mercedesu George Russell má obavy, jakou zprávu Mezinárodní automobilová federace vysílá světu, který je plný “globálních problémů a chudoby”.

Jeho šéf Toto Wolff na to navázal a připomněl FIA současnou “těžkou” ekonomickou situaci. “Za vážné porušení předpisů je třeba zavést nějaká odstrašující opatření, ale něco takového nikdo neočekával. Milion? Musíme se podívat na svět a jeho každodenní realitu, jestli je to adekvátní pokuta nebo ne. Nemyslím si, že bychom někdy udělili jezdci pokutu 250 tisíc, takže potřebujeme vysvětlení. Odkud to přišlo?” ptá se rodák z Vídně.

“Nemyslím si, že je v našem zájmu prezentovat světu Formuli 1 jako nekompromisní prostředí, v němž hrozí milionové pokuty. Podle mě by takovou částku nedokázala zaplatit dobrá polovina pilotů na startovním roštu,” řekl Wolff, který byl a stále je manažerem mnoha pilotů nejen ve Formuli 1, takže má dobrý přehled o platových poměrech v motoristickém sportu.

“Myslím si, že bychom si neměli hrát s těmito čísly, která se fanouškům Formule 1 zdají absolutně nereálná,” uzavřel svou odpověď šéf Mercedesu, který je tak s piloty za jedno a totéž platí i o jeho kolezích, šéfech týmů.

Návrat k realitě doporučují FIA i Krack s Steinerem

Zdá se, že Mezinárodní automobilová federace se opět ocitla na zcela opačné straně než celý paddock. Ve čtvrtek na ni útočili piloti, kteří se nebojí o své peněženky, ale spíše o osudy mladých závodníků, protože nováčci nevydělávají miliony a proto si podobné pokuty nemohou dovolit.

Pod slova svého kolegy se “tisíckrát podepsal” šéf Aston Martinu Mike Krack. “Musím obzvláště souhlasit s Totem. Raději mějme nohy pevně na zemi místo vymýšlení takových čísel. Fanoušci si již nyní kupují lístky za dost vysoké ceny a takové hraní si s částkami na pokuty není v souladu se současnou realitou,” řekl Lucemburčan, který se také obává o mladé piloty. Ti to v současné době nemají vůbec jednoduché a nepotřebují, aby nad nimi visel takový Damoklův meč.

“Máme zde mnoho jezdců, jejichž platy se nepohybují v takových číslech, takže netuším, odkud taková změna přišla. I mě překvapilo, když jsem to četl,” řekl Krack.

Šéf Haasu Günther Steiner také navázal na slova některých pilotů a řekl, že FIA změnila pravidlo, které vůbec nepotřebovalo změnu, ale nepřišla s ničím, co by zlepšilo transparentnost celého procesu. Možná by proto svět dostal lepší zprávu, kdyby došlo k takovéto změně a ne k čtyřnásobnému zvýšení sazby pokut.

“Myslím, že několik jezdců se ptalo, kam ty peníze nakonec jdou,” řekl temperamentní Tyrolan. „Mnoho sportů je směřuje různým charitativním organizacím a určitě bych zvedl ruku a hlasoval pro něco takového i ve Formuli 1. Když už někdo zaplatí takové obrovské pokuty, mohl by mít alespoň slovo, na jaký charitativní účel se ty peníze použijí, nebo něco podobného,“ odkázal Steiner.

Související zprávy