logo F1live.cz

Russell o pneumatikových anomáliích: Nikdy jsme nebyli tak daleko za Maxem

F-Hfx7zXAAA52kN
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala4. 11. 2023

Mercedes na sprintovém pódiu chyběl. Lewis Hamilton se totálně propadl a i když George Russell obsadil čtvrté místo, i on musí uznat, že na lepší umístění Mercedes neměl nárok. Jednoznačné a přesvědčivé zdůvodnění však od stříbrných šípů nemůžeme čekat. Russell ví jen tolik, že ztráta na čelo ho překvapila a pravděpodobně souvisí s pneumatikami.

Když se George Russell dostal na druhé místo a Lewis Hamilton na čtvrté, v garáži Mercedesu se mohli usmívat. Tyto úsměvy však velmi rychle ztuhly. Hamilton se sotva udržel v bodované osmičce a George Russell skončil čtvrtý se ztrátou 25,879 sekundy na lídra velké ceny.

“Je to těžko přijatelné a jsme dost zmatení,” svěřil se reportérům Sky Sports George Russell a poukázal na pravděpodobného viníka. “Bohužel, stále je to o pneumatikách a o tom, zda se vám je podaří dostat do optimálního okna.”

Jak to dosáhnout, netuší Mercedes a netuší to ani konkurence. “Hlavně tyto poslední dva víkendy nikdo pořádně nepochopil, kdy fungují a kdy výrazně získáte. Před týdnem jsme to viděli u Ferrari během kvalifikace. My jsme zase našli rychlost v závodě. Tady jsme ji ale najednou nenašli, i když jsme měli velká očekávání. Před nedělí vám ani nevím. Nejsme příliš optimističtí, ale podmínky budou jiné, a tak se všechno může úplně změnit.”

Red Bully jsou v jiné lize, to víme od začátku sezóny, ale Lando Norris se umístil překvapivě vysoko. George Russell proto dostal otázku, zda ho výkon McLarenu nezaskočil. On odpověděl, že spíše ho zaskočilo, jak rychlí byli všichni ostatní, ne jen McLaren.

“Nikdy jsme nebyli tak daleko ani za Maxem. V 24-kolovém závodě skončil přede mnou o 25 sekund, to je více než sekunda na kolo,” spočítal Russell. “To bylo pro nás dost velké překvapení. Naše rychlost ale odpovídala mým očekáváním, jen ostatní byli o mnoho rychlejší.”

Souvisí problémy se strachem z diskvalifikace?

V paddocku se šeptá, že po diskvalifikaci v Austinu se možná Mercedes rozhodl vsadit na konzervativnější nastavení odpružení a světlé výšky, aby si na nerovnostech neobrousil desku podlahy a vyhnul se další diskvalifikaci. Takto zvednutý monopost generuje i méně přítlaku, což má zase neblahý vliv na degradaci pneumatik. Auto se totiž bez přítlaku více smýká a přehřívá “černé zlato” Formule 1.

Rodák z King’s Lynn opatrně odmítl, že by Mercedes zvolil konzervativní přístup a zvedl světlou výšku auta. “To bych neřekl. Určitě jsme na to mysleli, ale Austin byl okruh z úplně jiné kategorie. Tady je trať trochu hladší. Je na ní několik hrbolů, ale zatím nám to nedělá žádné starosti.”

Lewis Hamilton se vzdal už v sobotu. George Russell však na konci tunelu vidí jisté světélko. Stříbrné šípy by mohly zachránit vrtochy pneumatik, které mu pokazily sobotu. “Jsem si stoprocentně jistý, že v neděli to bude vypadat jinak. Rozdíl v teplotách má být až tři stupně, což zní jako nic, ale v těchto monopostech a s těmito pneumatikami to je všechno. Držíme si palce, že se to obrátí k lepšímu, ale nemáme žádné záruky.”