logo F1live.cz

Změnilo Audi názor na projekt F1? Sauber tyto zvěsti vyvrací

Audi, ilustračné
© Twitter/Audi
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 11. 2023

Automobilka Audi na loňské GP Belgie s velkou pompou oznámila, že vstupuje do Formule 1 s vlastním továrním týmem. Hned na úvod zamířila na Mercedes tvrzením, že postaví „opravdu německý motor“. Jasné tak deklarovali, že jejich největším rivalem bude tým kolem Tota Wolffa, na kterém je kromě názvu málo německého. Mezitím uplynul více než rok a žádné velkolepé prohlášení od Audi nepřicházejí, což vyvolalo podezření, že se Němci rozhodli svůj projekt přehodnotit.

Audi jmenovalo letos nové představenstvo. Lidé, kteří se horečně zasazovali za založení vlastního týmu a vstup do F1, již automobilku nevedou. Takové zprávy samozřejmě vyvolávají pochybnosti. Rozmysleli si to?

„Audi se pevně zavázalo Formuli 1, samozřejmě společně se Sauberem,“ říká zástupce Sauberu Alessandro Alunni Bravi. „Tento závazek vychází nejen z rozhodnutí představenstva Audi, ale i poradního výboru Audi a dozorčí rady Audi/Volkswagen. Je to tedy skupinové rozhodnutí a závazek je platný.“

„Důvod skromnější komunikace je jednoduchý: my jsme Alfa Romeo F1 Team Stake, takže až do konce roku máme určitá omezení v komunikaci o týmu, o budoucnosti, o účasti Audi a také plně respektujeme Alfu Romeo. Nechceme dělat žádná prohlášení mimo těch, která se přímo týkají závodů a letošní sezóny. Jak jsem ale řekl, závazek je platný,“ dodal Alunni Bravi.

Kromě toho se objevily zprávy, že Audi prostě nestíhá po personální i technické stránce. Existuje nemalá šance, že etablované týmy jsou se svým vývojem na míle daleko, zatímco Audi a Sauber nemají na místě ani zdaleka vše potřebné. Zástupce švýcarského celku však ujišťuje, že vše jde podle plánu.

„Usilovně pracujeme na rozvoji našich struktur. Máme připravený kvalitní náborový plán. Noví lidé přicházejí prakticky každý týden a nový technický ředitel James Key je jedním z nich,“ říká Alunni Bravi, podle kterého se ani zdaleka netočí všechno kolem Audi.

„Není to jen o jejich zapojení do financování týmu nebo udržení vývojového procesu. Máme dva majitele, chápete, dva akcionáře, a řízení stáje je rozděleno podle jednotlivých fází transakce, která bude dokončena před sezónou 2026. Náš investiční plán pokračuje v souladu s řízením, na kterém jsme se dohodli,“ ujistil Alunni Bravi.

Renomovaný novinář Joe Saward přišel ještě s jedním vysvětlením, proč je kolem Audi najednou tak ticho. Zkušený reportér si nemyslí, že by projekt nového továrního týmu byl ohrožen. Souvisí to prý s pravidly, která má automobilka stanovená pro případ výměny svých nejvyšších představitelů.

„V mexickém paddocku se hodně mluvilo o článku německého časopisu Der Spiegel, který naznačoval, že projekt Audi by mohl být zrušen. Bylo řečeno, že nový generální ředitel Audi Gernot Döllner nemá o F1 zájem. To může být pravda, ale neznamená to, že má pravomoc projekt zastavit. K tomuto tématu se nevyjádřil, protože ve skupině VW pravděpodobně platí zvyk, podle kterého vedoucí pracovníci na nových pozicích během prvních 100 dnů ve funkci nedělají žádná veřejná prohlášení,“ uvedl Saward ve svém blogu.

Následně argumentoval, že Audi vykázalo v posledním roce nárůst prodejů i tržeb. Zrušení takového projektu by znamenalo vyhodit oknem obrovské množství již investovaných peněz a významně by to poškodilo image a důvěryhodnost firmy. „Projekt má možná zpoždění a výsledky prvních testů pohonných jednotek byly zklamáním, ale koupě týmu F1 je v současnosti dobrou investicí a může být přínosem pro prodeje a image Audi, pokud se program bude brát vážně,“ konstatoval Saward.

Související zprávy