logo F1live.cz

Russella trápí drolení pneumatik, varuje až před čtyřmi zastávkami

2023 Las Vegas Grand Prix, Thursday – LAT Images
© 2023 Las Vegas Grand Prix, Thursday – LAT Images
Milan Kubala
Milan Kubala17. 11. 2023

Předpovědi Pirelli a týmů se naplnily. Druhý trénink na Velkou cenu Las Vegas poznamenaly nízké teploty trati, které se výrazně podepsaly pod drolením pneumatik. Podle George Russella je situace dost vážná a v krajním případě bude třeba absolvovat i více než jen jednu zastávku v boxech.

Takový den Formule 1 ještě nikdy nezažila. První trénink byl zrušen po pár minutách a druhý začal se 150-minutovým zpožděním, tedy v půl třetí ráno místního času a bez přítomnosti diváků. Pro jezdce to byla i zkouška odolnosti, protože je stále trápí pásmová nemoc.

“Byl to dost dlouhý den, takže jsem byl rád, když jsme se konečně rozjeli,” usmál se po skončení programu prvního dne George Russell, který nepůsobil tak ospale jako například komentátoři či někteří jeho soupeři. Na postel se však těší. “Zdříml jsem si před příchodem na okruh. Dnes jsem si zdříml celkově asi čtyřikrát. Ani nevím, kolik je hodin. Těším se, že si trochu pospím.”

Na samotné přípravy Mercedesu to však nemělo žádný vliv. Oba piloti si splnili svůj upravený program a zjistili, že je čeká velký boj s pneumatikami. “Podle mě to bude zajímavý víkend, ve kterém rozhodne práce s pneumatikami a jejich drolení. V neděli to bude mít na všechny negativní vliv.”

Novináři z paddocku zkoumali jednotlivé pneumatiky a zdá se, že Mercedes je na tom s drolením gum o něco hůře než například Ferrari. Zřejmě za to může i fakt, že stříbrné šípy jsou o něco šetrnější k pneumatikám, což má však v Las Vegas negativní stránku; gumy jsou příliš chladné a drolí se.

“Jak dobře víme, dostat pneumatiky do optimálního okna je i v nejlepším případě obtížné. Víkend s takovýmto drobením pneumatik jsme však ještě nezažili,” vyjádřil se Russell. “Něco takového jsme viděli před rokem v důsledku věku pneumatik, ale při těchto nízkých teplotách byste měli závod snadno zvládnout na jeden pitstop, pokud se vám podaří držet gumy při životě. Pokud se však někomu začnou drolit, čekají ho dvě, tři, možná čtyři pitstopy. Musíme se postarat o to, abychom nebyli mezi nimi.”

Formule 1 se vrátila do Las Vegas poprvé od roku 1982. To znamená, že většina jezdců současného startovního pole ještě ani nebyla na světě, v podstatě jen Fernando Alonso. Nikdo si tak nepamatuje na poslední návštěvu královny motorsportu ve městě hříchu.

Jaké měl pocity z jízdy v Las Vegas George Russell? Jezdci se na tento víkend připravovali na simulátorech, ale to není dostatečné. Jak dlouho mu trvalo, než se naučil novou trať a mohl se naplno věnovat přípravám na kvalifikaci a závod?

“Problém je v tom, že každým kolem se trať mění. V prvních kolech jste měli pocit, jako byste jeli na ledě. Neměli jste žádnou přilnavost a doslova jste mohli vidět tu špínu a prach,” vysvětluje George Russell. “Každým kolem se učíte a jedete rychleji, trať je rychlejší. Mění se i brzdné body. Je to těžké, když jedete rychlostí 340 km/h a v brzdné zóně hledáte svůj bod s tak nízkým přítlakem. Ale byla to zábava.”

Na výsledkovou listinu, ve které se mu dostalo dvanáctého místa se ztrátou 1,625 sekundy, zatím nehledí. “Z hlediska rychlosti jsme nedostali úplně relevantní výsledky. Někteří obuli dvě sady čerstvých pneumatik, my jen jednu. Podle mě však tento víkend rozhodne závodní rychlost.”