logo F1live.cz

Russell má před nedělním závodem respekt: Pneumatiky se tu totálně rozpadávají

F_NFOeEWwAA2O3R
© Twitter/Mercedes
Mária Trenkler Stošeková
Mária Trenkler Stošeková18. 11. 2023

Pro Mercedes obvykle platí, že neděle bývá lepší než sobota. V Las Vegas to však může dopadnout přesně naopak, minimálně v případě George Russella. Před závodem varuje, že práce s pneumatikami bude představovat tvrdý oříšek.

Georgeovi Russellovi chybělo jen 0,008 sekundy, aby v kvalifikaci porazil i hegemona posledních dvou let Maxe Verstappena. Kdyby to dokázal, v neděli by startoval z neuvěřitelného druhého místa, protože nesmíme zapomenout na penalizaci pro Carlose Sainze.

„Nakonec asi rozhodla sebedůvěra,“ zamyslel se George Russell nad tím, jak se mu podařilo skončit tak vysoko. „V autě jsem se cítil dobře. Věděli jsme, že Ferrari je o krok před všemi ostatními z hlediska kvalifikačních jízd. Ocitnout se na čtvrtém místě a velmi těsně za Maxem je maximum.“

„Neděle je však obrovská neznámá,“ plynule pokračoval ve své přednášce, ve které věnoval nejvíce pozornosti i největší záhadě současné Formule 1. „Pneumatiky na tomto okruhu v závodě prostě nefungují. Totálně se rozpadávají, protože jsou strašně studené. Pneumatiky nejsou stavěny na takové nízké teploty. Nakonec zvítězí ten, komu se je podaří udržet při životě.“

Las Vegas může být jeden z mála podniků, na kterých se vyplatí být k pneumatikám agresivní a mít schopnost rychle je ohřát. Ferrari patří mezi tyto týmy, z čehož zatím profituje a pravděpodobně bude i v neděli. Nemá totiž tak vážné problémy s drolením pneumatik, ke kterému dochází, když pilot začne příliš tlačit na pneumatikách, které ještě nejsou dostatečně ohřáté.

Podle George Russella bude klíčové nepřekročit pomyslnou hranici jezdecké agresivity, za kterou se začne drobení rozmáhat naplno. „Pokud se vám všechno podaří udržet pod kontrolou, tak to hravě zvládnete s jednou zastávkou. Jakmile však překročíte určitou hranici, tak se už z toho nedokážete zotavit. Možná budete muset zastavit i dvakrát nebo třikrát. Momentálně se všichni trochu škrábeme po hlavách a přemýšlíme, jak bychom měli přistoupit k závodu.“

„Ještě jsme nejeli s tvrdými pneumatikami. Možná tvrdá směs bude mnohem lepší než středně tvrdá a nedostanete se do té fáze drolení, kterou jsme viděli u všech týmů,“ pokračoval ve svém zamýšlení rodák z King’s Lynn.

Zároveň si však uvědomuje riziko spojené s nasazením tvrdé směsi. V závodě totiž neradno prověřovat, kolik toho skutečně vydrží. „Na to musíte na pneumatiky zatlačit. Ale pokud na ně zatlačíte a překročíte ten limit, váš osud je zpečetěný. Je to zvláštní a teď skutečně netuším, jak přistoupit k zítřejšímu závodu.“

George Russell má v této sezóně na kontě jen jedno pódium, což se vzhledem k jeho výkonům zdá být žalostně málo. Možná v Las Vegas bude pomýšlet na rozšíření své sbírky trofejí, ale na to teď nemyslí.

„Já chci jen odjet čistý závod. Tohle je asi nejkostrbatější sezóna mého života. Čisté víkendy jsem zažil jen tehdy, když jsme měli pomalé auto,“ poukazuje na jistou ironii aktuální sezóny. „A když jsme měli rychlý monopost, tak se všechno kazilo, buď to byly moje chyby, nebo nešťastná strategie, vypadnutí…“

„Chci jen čistý závod, odjet tyto dvě velké ceny a pak bude konec. Musíme však dávat pozor na Ferrari. Ztrácejí na nás jen 20 bodů. V neděli měli stát v první řadě a Charles je určitě favoritem číslo jedna. Musíme minimalizovat škody, ale pokud se nám naskytne nějaká příležitost, chopíme se jí,“ vzkázal.