logo F1live.cz

Ferrari může přijít o deset procent sezónního vývoje. Vasseur chce mluvit s vedením F1

F_N_KTiW0AAj_b2
© Twitter/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala20. 11. 2023

Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas. Víkend ve městě hříchu je za námi a týmy přesně podle tohoto sloganu mohou hodit za hlavu události z posledních dní. To však neplatí pro Ferrari. Italskému týmu vznikly nečekané náklady, které mohou mít nezanedbatelný vliv i na vývoj příštího monopostu. Šéf týmu Frédéric Vasseur avizuje, že chce o celé věci jednat s Formulí 1.

Jak jsme vás informovali už během víkendu, střet Sainzova monopostu s kanalizačním poklopem může vyjít Ferrari opravdu draho. Škody se odhadují na 1,5 milionu dolarů, což není malá částka.

Ferrari se však pokusí využít precedens, který byl stanoven na GP Malajsie 2017, kdy uvolněný kryt odvodňovacího kanálu zničil monopost Romaina Grosjeana. Haas se tehdy dočkal odškodnění od malajsijských organizátorů.

Podobné odškodné bude požadovat i Ferrari, avizuje Frédéric Vasseur. „Toto bude předmětem soukromého rozhovoru, který budu mít s akcionáři.“ To znamená s Formulí 1 jako takovou a majiteli z Liberty Media. Oni totiž zastřešují organizaci celého podniku.

Scuderii však nebude příliš trápit samotných 1,5 milionu dolarů, ale rozpočtový strop týmu. Aby se tým vešel do rozpočtového stropu, někde bude muset na to najít finance. V konečném důsledku však na to doplatí jeho vývojové oddělení.

Pokud si uvědomíme, že na sezónní vývoj mají týmy vyčleněných přibližně 15 milionů dolarů, Ferrari přijde zhruba o ekvivalent deseti procent sezónního vývoje. Jelikož náklady za Sainzovou nehodu se promítnou do letošního rozpočtu a intrasezónní vývoj se už skončil, hrozí, že Scuderia bude muset přiškrtit vývoj příštího auta a některé úlohy přesunout na další rok.

„V souvislosti s nehodami není v rozpočtu zakotvena žádná kompenzace,“ pojmenovává kámen úrazu Vasseur. Nečekané náklady přitom nebudou vůbec malé. Ferrari musí v továrně připravit náhradní šasi pro Carlose Sainze a poslat ho do Abú Dhabí, což nebude zadarmo. „Šasi už nejde opravit, poškodilo se dokonce i sedadlo.“

„Určitě s tím budou spojené značné náklady. Rozvody byly zničeny, převodovka byla zničena, baterie byla zničena, motor je na odpis. Na finance to bude mít značný dopad, stejně tak na sportovní stránku. Rovněž na zásobu náhradních dílů a rozpočet, takže určitě to nebude jednoduché,“ lamentuje šéf italské stáje.

Vasseur prozradil, že se s vedením bude bavit i o škodách, které byly způsobeny externími faktory, a jejich vlivu na rozpočtový strop. „Diskuse proběhne. Rozhodnutí je však už druhá věc…“

Ferrari se pokusilo zmírnit dopady tohoto nešťastného incidentu alespoň tím, že požádalo FIA o odpustení trestu za výměnu zničené baterie. Neuspělo však, protože pravidla s takovým scénářem vůbec nepočítají. Podle Vasseura by se to v tomto případě celkem snadno dalo uskutečnit.

„Poskytnout někomu novou sadu pneumatik nebo motor není snadné, protože to představuje výhodu z hlediska výkonnosti. Baterie vám však nepřinese žádný výkonnostní zisk,“ objasnil Vasseur. „Vzhledem k tomu, že jsme přišli o první trénink, zaznamenali jsme milionové škody, mechanici pracovali ze všech sil, aby to stihli, tak si myslím, že není úplná hloupost uvažovat o zásahu vyšší moci.“

Závod je za námi a s tím už Ferrari nepohne. Přesto však bude žádat, aby se do budoucna jedna věc zlepšila. „Budeme se muset bavit i o okolnostech incidentu. Toto není jen o tom, že se uvolnil kanalizační poklop, ale i o té minutě mezi žlutou a červenou vlajkou.“

Kryt nejprve trefil Esteban Ocon a po něm i Carlos Sainz. „Když vyvěsili žlutou vlajku, znamenalo to, že na trati něco spatřili. Trvalo jim však jednu minutu, než vyvěsili červené vlajky. Podle mě je to příliš dlouho.“ Kdyby FIA dříve přerušila trénink, k nehodě nemuselo vůbec dojít, nebo by byly aspoň následky mnohem menší.

FIA mohla navíc informovat týmy, co se dělo, aby se danému místu vyhli. „Vůbec s námi nemluvili. Nevěděli jsme, jaký byl důvod vyvěšení žluté vlajky.“