logo F1live.cz

Russell by rád zakázal zaměstnancům týmů účast na všech 24 závodech

George Russell
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 12. 2023

Kalendář sezóny 2023 nakonec obsahoval „jen“ 22 závodů. Ani letos se tak nepodařilo dosáhnout čísla 23, jelikož kvůli povodním byla zrušena Grand prix Emilie-Romagna. Pokud však v nové sezóně půjde vše podle plánu, dočkáme se až 24 velkých cen. To by podle George Russella mohlo představovat nadměrnou zátěž pro zaměstnance týmů.

Nejsou to jen šéfové nebo „blázni“ jako Helmut Marko, který i po osmdesátce nevynechá prakticky jedinou velkou cenu. Zvláště v menších týmech je poměrně běžné, že někteří řadoví zaměstnanci cestují na každý závod. Dokážete si představit, že jste pracovník s normálním platem britského zaměstnance a musíte 24 víkendů v roce trávit mimo domov a daleko od rodiny?

I když se práce ve Formuli 1 zdá jako splněný sen, ve skutečnosti se pohybujete mezi hotelovým pokojem a dřinou na okruhu. Opravdu to není práce pro každého. Zatímco velké týmy mají kapacity a dostatek zaměstnanců, aby lidi střídali, v těch menších něco takového prakticky není možné. Podle pilota Mercedesu George Russella však není fér něco takového požadovat od řadových zaměstnanců.

„Jako piloti dostáváme to nejlepší ze všech lidí v paddocku. Máme velké štěstí. Podívejte se však na ostatní,“ prohlásil britský závodník, který sám v posledních týdnech sezóny zápasil s nepříjemnou nemocí. Podle vlastních slov však po hrozném přesunu z Las Vegas do Abú Zabí nebyl ani zdaleka jediný na pokraji sil.

„Tolik mých mechaniků je nemocných. Kancelář je plná inženýrů, kteří se strašně trápí s neustálými změnami časových pásem. Tělo neví, kde vlastně jste, stravujete se pokaždé v jinou dobu, bydlíte v různých hotelech, pohybujete se v různých prostředích a různých klimatických podmínkách. Vaše tělo je z toho zmatené,“ vysvětluje Russell. vysvětluje Russell.

Podle něj by tedy bylo více než rozumné uvažovat o změně pravidel, aby zaměstnanci týmů nemuseli snášet takovéto útrapy. Závodníky mohou těšit alespoň vydělané peníze nebo trofeje, ale z vášně pro motorsport, která pohání řadové mechaniky, se nenajíte a ani vám nepřinese odpočinek.

„Tuším, že směrem k budoucímu roku se už mluví o změně, po které bude zaměstnancům znemožněno cestovat na každou velkou cenu. Myslím si, že by to bylo dobré,“ říká Russell. „Podle mě to není udržitelné pro čtyři tisíce lidí. Při současném geografickém rozdělení nedává 24 závodů smysl.“