logo F1live.cz

Hyperauta jsou technologicky vyspělejší než F1, říká Button

Porsche 963 tímu Jota
© Twitter/Jota Sport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 12. 2023

Ani ve 43 letech Jenson Button neopouští svět velkého motorsportu. Mistr světa z roku 2009 opustil Formuli 1, ale závodit nepřestal. I když v posledních letech měla jeho kariéra spíše exhibiční nádech, v nové sezóně to platit nebude. Jenson se vrací do vytrvalostního šampionátu a soutěžit bude v nejvyšší třídě Hypercar s Porsche.

Minulý týden oznámil tým Jota – zákazník německé automobilky –, že v kokpitu s číslem 38 doplní Philipa Hansona a Olivera Rasmussena mistr světa z roku 2009 Jenson Button. Ten by oběma těmto mladíkům mohl být otcem, ale je plně odhodlán a připraven vrátit se na jednu z nejvyšších úrovní, jaké můžete ve světě motorsportu dosáhnout.

Vytrvalostní závody v současnosti zažívají velký boom a těší se zájmu automobilových společností. V nejvyšší třídě Hypercar by mělo v příštím roce působit až devatenáct posádek. Kromě Porsche nastoupí také Cadillac, Toyota, Isotta Fraschini, BMW, Alpine, Ferrari, Lamborghini a Peugeot. Velkou reklamu této kategorii udělal v rozhovoru pro BBC i sám Button.

„Technologie ve Formuli 1 jsou špičkové. Je to vrchol aerodynamického designu a soutěží tam nejlepší týmy na světě,“ prohlásil bývalý pilot Hondy nebo McLarenu. „Tyto auta však nejsou tak technologicky pokročilá jako hyperauta v Le Mans. Jejich manuál obsahuje 38 stran jen o funkcích volantu. Je na něm tolik přepínačů, týž věc má mnoho různých funkcí.“

„Musíte se toho hodně učit – je to ohromující množství. Vyrazí vám to dech a chvíli vám trvá, než si na vše zvyknete. Je to velmi chytré, ale zároveň velmi složité a vyžaduje to jiný typ jezdce. Nepotřebujete jen dovednosti na trati, ale musíte být i odborníkem v oblasti techniky,“ řekl Button.

Ten také nezapomněl na další přednost hyperaut – vzhled. Podle některých názorů je speciál Porsche 963 ve zlatém lakování Jota nejkrásnější auto na světě. Jiní zase kontrují, že konkurenční Peugeot 9X8 vypadá lépe. Vyhraněný názor na tuto tému má i Button.

„Hyperauta jsou nejúžasnější vypadající stroje všech dob. Kdybych jako dítě nakreslil auto, bylo by to hyperauto,“ prohlásil nadšeně patnáctinásobný vítěz velké ceny F1, který je prý velkým fanouškem vytrvalostních závodů.

„V 80. letech jsem sledoval Le Mans. Atmosféra v týmech je velmi odlišná od Formule 1, kde je váš týmový kolega prvním soupeřem, kterého musíte porazit. Ve vytrvalostních závodech pracujete s týmovými kolegy na vývoji auta, abyste mohli společně vyhrávat závody,“ řekl Button.

Související zprávy