logo F1live.cz

Sainz: Týmu jsem řekl, že musíme zrychlit o šest desetin

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 12. 2023

Víte, jak zjistíte, jestli byla uplynulá sezóna dobrá? Když se otázky novinářů a články motoristických médií vrací k právě skončenému roku, znamená to, že máme za sebou kvalitní a vyrovnaný ročník. Když se však pozornost automaticky obrací k nové sezóně, tak ta uplynulá nebyla příliš dobrá. Trend zimy 2023/24 se jednoznačně ubírá směrem do budoucnosti, od které si fanoušci i odborníci slibují vyrovnanější boj o titul. O to se však musí postarat inženýři Ferrari, Mercedesu a dalších týmů.

Jakou měli soupeři Red Bullu ztrátu? Dost velkou na to, aby se parta z Milton Keynes radovala 21-krát. Dominance a bezchybnost Maxe Verstappena a jeho týmu byla skutečně ohromující. Faktem však je, že soupeři se radovali z pole position hned osmkrát, což naznačuje, že ztráta rivalů se neměřila v sekundách. Pilot Ferrari Carlos Sainz to svému týmu prý vyčíslil jasně.

„Max jel na sto procent, když potřeboval jet na sto procent,“ prohlásil španělský závodník na marketingové akci svého sponzora Estrella Galicia. „V uplynulé sezóně se Red Bullu mnohokrát stalo, že když měli desetisekundový náskok, nepotřebovali ho navýšit o dalších pět sekund, takže si je pravděpodobně nechali v rukávu.“

„Taková je moje teorie a takový je můj názor. Proto jsem týmu řekl, že nám nestačí získat čtyři desetiny, ale potřebujeme šest, protože jsem si jistý, že v některých závodech ze sebe Red Bull nevydal maximum. Musíte se na to dívat tak, že když měli rezervu, možná nejeli na sto procent,“ konstatoval Sainz.

Program jeho týmu po skončení sezóny byl jasný: analýza dat a pokračující vývoj nového monopostu. Ferrari na samém konci roku trochu překvapilo, když mohutně dohánělo Mercedes na druhém místě Poháru konstruktérů. Stačilo trochu více štěstí nebo lepší spolehlivost a druhé místo by putovalo opět do Maranella. Jak však řekl legendární Enzo, být druhým vlastně znamená být prvním poraženým. Ve Ferrari se tak nyní soustředí hlavně na dostihnutí Red Bullu.

„Čeká nás ještě hodně meetingů, na kterých budeme vše analyzovat. V lednu, měsíc před startem prvního závodu, se uskuteční celkové hodnocení, po kterém bude vše jasnější. Red Bull velmi dobře ví, co potřebují od auta s těmito technickými pravidly,“ řekl Sainz.

„Viděli jste, že v sobotu je můžeme porazit nebo se jim vyrovnat; viděli jste, že jsme nebyli daleko, ale v neděli jsme ztráceli půl sekundy na kolo, což znamená 30 sekund ztráty na délku celého závodu. Čísla tedy umí být zavádějící. Všichni víme, že všestrannost v závodním tempu je jejich velkou devízou. Myslím si, že právě v tom musíme najít klíč,“ prohlásil španělský závodník.

Podle jeho slov zavedl Ferrari na scestí i nesprávný koncept, který inženýři zavrhli až začátkem sezóny 2023, kdy už bylo nad slunce jasné, jakým náskokem disponuje Red Bull. „V červnu 2022 jsme si mysleli, že nejsme tak daleko, ale rok 2023 nám ukázal, že jsme se vydali nesprávným směrem,“ řekl Sainz.