logo F1live.cz

Mercedes a Red Bull prosadili změnu, kterou poškodili Ferrari, píší v Itálii

t4tr8z4t86zt5uj4
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 1. 2024

Nová sezóna je za rohem a přípravy vrcholí. Kalendář se rozšiřuje a zimní přestávka se zkracuje, takže i když to bude znít na první pohled trochu zvláštně, prázdniny se nám přehouply do druhé poloviny. Ročník 2024 bude v mnohém odlišný než ten předchozí a jedno z mála skloňovaných specifik se týká životnosti a spolehlivosti pohonných jednotek.

V dubnu 2023 došlo k nenápadné, ale poměrně kontroverzní, změně pravidel, kdy FIA zvýšila maximální povolený počet komponentů pohonné jednotky na jednu sezónu. Jelikož ročník 2022 byl přímo přehlídkou trestů a penalizací, řídící orgán jednorázově schválil navýšení nejvyššího počtu komponentů pohonné jednotky na sezónu. Místo tří motorů, turbodmychadel, MGU-K a MGU-H mohli piloti a jejich týmy nasadit až čtyři.

Letos se však vrátíme k číslu tři, což výrazně zvýší požadavky na výdrž a spolehlivost motorů. S kalendářem sestávajícím ze 24 velkých cen místo 22 to znamená, že jeden spalovací motor bude muset vydržet asi 7500 kilometrů, zatímco loni to bylo „jen“ 6000. Tato skutečnost vyvolala v Itálii vlnu dohadů. Na Apeninském poloostrově během zimních měsíců rádi spekulují. Obvykle vychvalují vývoj Ferrari, ale s těmito předpoklady se „trefili“ naposledy někdy v roce 2008.

Nikomu nejdou zimní spekulace lépe než italské edici portálu Motorsport.com a jeho reportér Franco Nugnes tvrdí, že zmíněná změna Ferrari právě nepomůže. „Nebyla to FIA, která chtěla zavést změnu a povolit jen tři motory na celou sezónu s 24 velkými cenami. Byli to Honda a Mercedes, kteří to prosadili, jelikož jsou přesvědčeni, že tím Scuderii přivedou do potíží,“ píše Motorsport.com.

Pro úplnost je třeba dodat, že o návratu k třem motorům na sezónu se nehlasovalo. Komise F1 o tom zjevně nediskutovala. Loni byla schválena jednorázová změna, takže pokles ze čtyř na tři motory na sezónu vlastně ani nemusíme považovat za nové pravidlo, jelikož to bylo schváleno už před třemi lety.

V Itálii tvrdí, že nové motory Ferrari jsou dimenzovány na šest tisíc kilometrů bez ohledu na pravidla. V Maranellu si prostě spočítali, že i s jednou penalizací je to lepší rozhodnutí z dlouhodobého hlediska.

„Podle spekulací se Honda a Mercedes rozhodli snížit počet motorů na tři, zřejmě s vědomím, že by mohli Ferrari a Renault dostat do problémů se spolehlivostí. Motor 066/10 se změnou hybridního systému ukázal od poloviny sezóny jako konkurenceschopný a účinný. Inženýrům se podařilo omezit ztrátu výkonu na konci životního cyklu, která byla charakteristická v minulých letech,“ píší v Itálii.

Jeden motor tak bude muset vydržet minimálně osm velkých cen, což je nejvíce v historii. Podle Motorsport.com je za touto změnou dokonce snaha zpomalit vývoj Ferrari pro rok 2026. Stejný zdroj však dodává, že podle jejich informací se pro Scuderiu nic nemění. Inženýři vyvinuli motory s životností šest tisíc kilometrů a Ferrari v určitém bodě nové sezóny raději akceptuje trest, než by mělo snižovat výkon a tím zvyšovat životnost svých motorů.