logo F1live.cz

K změně konceptu jsme měli přistoupit dříve, lituje Steiner

Kevin Magnussen
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 1. 2024

Tým Haas má za sebou katastrofální druhou polovinu sezóny 2023 – vlastně celou sezónu – a na jejím konci obsadil v Poháru konstruktérů poslední místo. Je zřejmé, že někde došlo k chybě a majitel stáje Gene Haas přistoupil k drastickým opatřením, když neprodloužil smlouvu se šéfem G üntherem Steinerem. Ten se v prvních dnech po svém konci objevil na veřejnosti, aby se podělil o bezprostřední postřehy z posledních měsíců v týmu Haas.

Je zřejmé, že definitivní hřebíček do rakve zatloukl tyrolskému manažerovi závěrečný balík vylepšení. Ten měl týmu přinést velký krok vpřed, ale inženýrům se ho nepodařilo zprovoznit. Haas tak neučinil žádný krok vpřed a poslední místo v Poháru konstruktérů tím bylo zpečetěno.

Od Velké ceny Rakouska, kdy Nico Hülkenberg zažářil v přechodných podmínkách ve sprintu, získal tým jen jeden bod zásluhou Kevina Magnussena. V porovnání s minuloročním osmým místem tak Haas získá od FOM na prize money asi o 20 milionů dolarů méně, což je pro takový malý tým obrovská ztráta. A následovaly personální změny.

„Když výkon poklesl, nikdo nebyl spokojený,“ řekl Steiner pro magazín Autosport o závěru minulé sezóny. „Nikdo není nespokojenější než já. Z dané situace jsme se však nemohli dostat ještě v roce 2023 a proto bylo cílem udělat něco alespoň pro rok 2024.“

„Nerad bych řekl, že vztah s Genem Haasem šel v tomto období zhoršil. Snažili jsme se tvrdě pracovat – dělali jsme vše, co bylo v našich silách –, ale výkony evidentně nebyly dostatečné. V takovém případě jsou potřebné změny. To si o celé situaci myslel Gene,“ dodal Günther.

Na otázku, zda právě krach se závěrečným upgradem přiměl majitele týmu k tomuto kroku, Steiner odpověděl: „Nevím, na to se musíte zeptat jeho. Podle mě bylo jasné, že když něco uděláte – v našem případě to byla změna konceptu – bude velmi náročné poskočit o velký krok vpřed, zvláště když v takovém pozdním stádiu už nemůžete změnit základní konstrukční prvky. Myslím si však, že pro technický tým to byl dobrý způsob, jak se něco naučit směrem k roku 2024.“

Pokud měla závěrečná vylepšení účel čistě technického cvičení, tak to vlastně možná nebyl neúspěch, ale nasazení B-specifikace monopostu nepřineslo žádný úspěch na trati. To ještě více podkopalo postavení šéfa stáje, který se koncem kalendářního roku dozvěděl, že po deseti letech v Haasu končí. Tým pod jeho vedením nasadil nové bočnice o pět měsíců později, než to udělali Ferrari či Mercedes.

„Určitě to bylo trochu pozdě,“ přiznal Steiner. „Kdybych se mohl vrátit zpět, řekl bych, že jsme to měli udělat dříve. Samozřejmě, dnes je snadné to říci, když máte luxus ve formě zpětného pohledu. Změna nastala, ale už jsme neměli dost času, abychom to udělali správně. Starého konceptu jsme se drželi možná až příliš dlouho,“ dodal Steiner.