logo F1live.cz

Sledovat dominanci Red Bullu je velká zábava, překvapil Allison

Lewis Hamilton a Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 1. 2024

I když by se zdálo, že Formule 1 po letech úspěchů přestala bavit nejednoho zaměstnance Mercedesu, podle jejich slov je opak pravdou. Lewis Hamilton prý touží po vítězstvích víc než kdykoliv předtím a svou práci si užívá i technický ředitel James Allison, ačkoliv ten byl svého času už jednou nohou pryč z Formule 1.

Brilantní anglický konstruktér před pár lety přešel na pozici hlavního technického ředitele. Na první pohled to vypadá jako povýšení, ale je to spíše čestná funkce a Allison se z ní nepodílel na každodenním vývoji ve Formuli 1. Situace si však vyžádala jeho návrat. Nevíme, jak se Totovi Wolffovi podařilo přesvědčit jednoho ze svých nejlepších generálů, aby se vrátil na generální štáb, ale výzva v podobě zdolání dominantního Red Bullu pravděpodobně dobře zapůsobila na Jamesovu soutěživou povahu.

Ten má podle vlastních slov vysokou morálku, i když se to na první pohled možná nezdá. „Říkáte, že to není zábava, ale ve skutečnosti je to velká zábava,“ řekl Allison, kterého cituje Motorsport.com, ohledně dominance Red Bullu. „Není to taková zábava jako vyhrávat, to je jistě pravda, ale tento sport musíte mít rádi jako celek. Musíte být schopni přijmout kritiku, když jste neodvedli dostatečně dobrou práci.“

Podle Allisona je na tom Mercedes nyní podobně jako kdysi Red Bull. I když nezískávali tituly, nevzdávali se a pokračovali v plánech směřujících do budoucnosti. Dnes se role těchto dvou týmů vyměnily.

„Jedna z věcí, které je třeba obdivovat na současném výkonu Red Bullu, je jejich ochota hravě se držet své role během poměrně dlouhého období na poušti. Nyní si užívají plody této dobře naplánované práce. Být v této pozici rozhodně není smutné. Je velmi zábavné, když jste jako tým kolektivně přesvědčeni, že děláte správné kroky s cílem znovu se etablovat jako mocnost,“ říká Allison.

Mercedes má před sebou jednu z největších výzev od svého návratu do Formule 1 v roce 2010. Za jednu zimu musí veškeré znalosti, které získali v posledních dvou letech, proměnit na monopost schopný konkurovat Red Bullu. Simulátor již přinesl první dobré zprávy, ale až po zamávání šachovnicovou vlajkou na konci prvního závodu sezóny získáme dobrý obraz o poměru sil na začátku roku 2024.

„Nemyslím si, že v této fázi roku naleznete tým, který by vedle nadšení a dalších pocitů necítil obavy. Museli byste být psychopati, abyste zářili býčí sebejistotou. Znáte totiž jen svoji stranu rovnice,“ říká Allison.

„Byly roky, kdy jste poprvé poslali auto na trať a jezdci vám řekli: ‚Užijte si prémie, toto je geniální.‘ Ani tehdy tomu však skutečně nevěříte, dokud z něj nezačnete mačkat jeho plný potenciál a vaši soupeři také,“ dodal.