logo F1live.cz

V čem bude Mercedes W15 odlišný? Sledujte chování jeho zadní části a maximálku

George Russell a Mercedes W15
© Finn Pomeroy/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 2. 2024

Nová barevná schéma kombinující stříbrnou s černou Mercedesu opravdu vyšla. Na posouzení technických inovací monopostu W15 si ale ještě budeme muset počkat. Šéf technického oddělení James Allison ale již prozradil, v čem by se mělo letošní auto lišit od svého předchůdce.

Mercedes se již v Silverstone stihl také ukázat na trati, a tak jsme si mohli prohlédnout novinky i na reálném monopostu, ne jen na renderech, na kterých týmy tradičně skrývají ty nejdůležitější části. Co ale můžeme hledat za všemi těmito změnami?

Podle Jamese Allisona si inženýři dali za cíl vyřešit problémy se zadní částí auta. „Naši pozornost jsme zaměřili na zlepšení chování nepředvídatelné zadní nápravy, kterou jezdci často popisovali jako zlomyslnou. Pracovali jsme na tom a pokusili jsme se vytvořit auto, které bude klidnější.“

„Když se nacházíte v nájezdu do zatáčky, tvrdě tlačíte na brzdu a zatáčíte, musíte mít pocit, že zadek se ani nepohne. Během toho, jak se blížíte k apexu zatáčky, má být auto čím dál čipernejší a chtít více a více zatáčet. Toto jsme se pokusili vštípit tomuto monopostu,“ objasnil technický šéf stříbrných šípů.

Mercedes se o toto snažil kombinací aerodynamických a mechanických změn, včetně nasazení vlastní verze zadního zavěšení s tlačnou vzpěrou a nové převodovky. Kromě toho má však nové auto odstranit další nedostatek z minulosti, který trápil Lewise Hamiltona a George Russella.

Je to maximálka. „Velmi tvrdě jsme pracovali na tom, abychom vytvořili auto s menším aerodynamickým odporem, a zlepšili výkon v zatáčkách. Uklízeli jsme i v oblastech, ve kterých jsme měli prostor na zlepšení, včetně efektu DRS a výkonů během zastávek v boxech.“

Toto Wolff loni označil zastávky v boxech za jeden z problémů týmu. „Vždy jsme byli dobří v tom, že jsme zastávky zvládali v konzistentních časech, což je pro pitstopy klíčové. Tyto časy ale byly o tři až čtyři desetiny pomalejší než u nejrychlejších týmů. Doufejme, že jsme se posunuli správným směrem.“

Dnes již Mercedesu nestačí mít stabilně zastávky na hranici tří sekund, pokud konkurence dokáže u dvou pitstopů ušetřit téměř sekundu. Něco takového si stříbrné šípy mohli dovolit v minulosti, kdy měly před konkurencí obrovskou výkonnostní výhodu.

Zlepšit výkon mechaniků je velmi efektivní způsob, jak získat cenné desetiny sekundy v závodech. Ta druhá cesta je totiž mnohem nákladnější: Týmy musí přihlížet i k rozpočtovému stropu, který jim neumožňuje postavit úplně nové auto. Mnoho věcí musí zůstat podobných.

„Před rozpočtovým stropem bylo standardem, že každý rok jste měli nové šasi a převodovku. Několik týmů možná i nyní vymění obojí v rámci jednoho roku, ale rozpočtový strop vás nutí vybrat si, do čeho se pustíte,“ pokračoval James Allison. „Nemáme pochyb o tom, že nový obal převodovky i stavba nového šasi jsou dva velké projekty, které vám sežerou značnou část vaší munice. My jsme to letos podstoupili. To znamená, že v jiných částech auta jsme se nepokoušeli vynalézt kolo.“

„Umožnilo nám to ale pustit se do dvou velkých projektů bez toho, abychom se finančně zruinovali. Věříme, že jsme správně investovali naše prostředky,“ uzavřel.