logo F1live.cz

Russell: Minulý rok jsme autu nevěřili, teď můžeme útočit

George Russell
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala22. 2. 2024

Když se George Russell a Lewis Hamilton loni ocitli na rychlém okruhu, měli pocit, že tančí na ostří nože. Nestabilitu monopostu v rychlých zatáčkách se však během zimy podařilo odstranit, raduje se mladší z dvojice stříbrných šípů. Od nové sezóny se už nebude bát v autě pořádně zabrat.

Monopost W15 byl Georgovi Russellovi k dispozici ve středu. Během noci si stihl prohlédnout data, uspořádat si dojmy a když ve čtvrtek předstoupil před novináře, pustil se do analýzy letošního auta.

Chválou nešetřil. „Jezdit v loňském autě bylo obtížné. S Lewisem jsme autu vůbec nevěřili. Měli jsme pocit, jako by nás v každé zatáčce chtělo kousnout,” připomněl nejprve trable z minulého roku George Russell.

Sezóna 2024 bude jiná. „Teď můžeme ve středně rychlých a rychlých zatáčkách útočit bez toho, aby nám vystřelila zadní část. Cítíme, že jsme udělali velký krok vpřed z hlediska konzistence auta. Můžeme na něj tlačit mnohem více než v minulosti. Minulý rok jsme tomu věnovali obrovskou pozornost. V monopostu W14 jsme viděli mnoho chyb. Tým odvedl dobrou práci při jejich odstraňování.”

Když inženýři Mercedesu v posledních dvou sezónách představili větší balík vylepšení, měli od něj i očekávání. Většinou zůstali zklamáni. Stříbrné šípy si až později uvědomily, že k odstranění problémů se musí pustit do mnohem hlubších analýz.

Teď je už mají za sebou a výsledky zapracovali do nového auta. „Máme auto s takovými mechanickými vlastnostmi, které klukům na aerodynamickém oddělení umožní přidávat přítlak. Když jsme v minulosti udělali něco s aerodynamikou, naše auto mělo hluboce zakořeněné problémy. Chvíli nám trvalo, než jsme to pochopili.”

Co tedy Mercedes potřebuje, aby se dostavil úspěch? „Více přítlaku. Když máte z auta příjemné pocity, jen rychlostně trochu zaostává, potřebujete najít přítlak na těch správných místech.”

„Při této iteraci pravidel má každý tým ideální okno. Auto chce mít co nejníž, ale nesmíte jít příliš nízko, že začnete narážet na trať nebo poskakovat. Některé týmy to stále trochu mate,” pokračoval ve své přednášce Russell. „Nepotřebujete mnoho, abyste to ideální okno našli a s ním i množství výkonu. Doufejme, že Red Bull je už přímo v něm a nám se podaří jeho náskok zmenšit. Ale ano, vyžádá si to z naší strany hodně práce.”

Red Bull je stále před ostatními

Max Verstappen se ve středu usmíval. I když strávil v kokpitu jen jeden den, stačilo to, aby si uvědomil dosažená zlepšení. Velmi podobné pocity měl i George Russell.

„Už na začátku víte říct, jestli se auto zlepšilo a jestli se v něm jezdí lépe,” mluvil o svých postřezích Russell. „Je to rozhodně zlepšení, o tom není pochyb. Na druhou stranu byste ale mohli mít auto, ve kterém se jezdí nejhůře, ale pokud je rychlejší než všichni ostatní, budete rádi.”

„Včera se mi v něm jezdilo příjemně, to určitě. V autě jsem měl dobrý pocit, ale víme, že i ostatní týmy udělaly krok vpřed. Určitě je ještě brzy něco hodnotit,” sáhl po tradičním předsezónním konstatování. „Musíme překonat obrovskou horu, abychom se vyrovnali Red Bullu z minulého roku a jaký náskok měli před všemi. Je třeba vyčkat a uvidíme. Jistě ale máme lepší základ, na kterém můžeme stavět, ne divu zpřed dvou let.”

Rychlost úřadujících mistrů ho nepřekvapila, protože „to od Red Bullu čekáte”. „Do těchto pravidel vstoupili správnou nohou a od té doby jsou velmi stabilní. Určitě jsou favoriti a tady v Bahrajnu jsou jistě před ostatními. Měli ohromující zimu, o tom nepochybuji, ale to se čekalo. Je to ohromný tým. Uvidíme, kam se v následujících velkých cenách zařadíme my.”