logo F1live.cz

Andrea Stella přiznal, že mu při pohledu na Red Bull spadla brada

Andrea Stella
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala23. 2. 2024

Po prvních dnech předsezónních testů se paddock shoduje na jedné věci. Red Bull je pro tento rok favoritem. Při pohledu na monstrum z dílny Adriana Neweyho se ani není čemu divit. I šéf McLarenu Andrea Stella přiznal, že vzhled Red Bullu RB20 mu vyrazil dech.

Technické oddělení Red Bullu bylo velmi odvážné. Vybralo se totiž cestou, která se zdála být velmi trnitá. Red Bull přitom nemusel vůbec riskovat. Pravděpodobně i vylepšené loňské auto by konkurenci strčilo do kapsy.

„Musím říci, že když jsem spatřil jejich auto, říkal jsem si: Páni!“ přiznal Andrea Stella během předsezónních testů v Bahrajnu. „Odvaha jim určitě nechyběla, když mění na autě tvary, které se loni postaraly o takové úspěchy.“

Červení býci to však přece jen měli jednodušší. Jejich soupeři by museli mít ještě větší odvahu, aby se pustili do něčeho podobného. „Loni měli takovou výhodu, že jim to zvýšilo sebevědomí i trochu zriskovat. V takové této brzké fázi můžete riskovat, abyste zjistili, jestli daná věc bude fungovat.“

„Vidíme inovace, ale jsou dokonce makroskopické. Jak jsem již řekl, při těchto pravidlech jde na mnoha místech o milimetry. Hodně se toho děje mezi monopostem a zemí,“ říká Stella.

George Russell ve středu naznačil, že Red Bull začal s vývojem monopostu RB20 pravděpodobně už před rokem v dubnu. Stejné obavy měli už loni zástupci McLarenu; Red Bull měl sice k dispozici nejméně času ve větrném tunelu a navíc musel přijmout trest za překročení rozpočtového stropu, ale jeho obrovský náskok handicap dokonale smazal.

„Jde tu o dvě věci. Na jejich autě vidíme výrazný evoluční pokrok, jeho vývoj si určitě vyžádal hodně času. Na to jsme společně se Zakem naráželi,“ objasnil 53letý Ital. „Red Bull loni nemusel vyvíjet komponenty, které představil na monopost určený na rok 2023. A jde tu i o samotný výkon. Vypadají být velmi silní. Řekl bych, že z konstrukčního hlediska chtěli najít více aerodynamického výkonu, což i prokázali.“

McLaren nezpomaluje

Dokáže někdo zastavit rozjeté býky? Předsezónní testy naznačují, že jejich hlavním pronásledovatelem bude Ferrari. McLaren však chce navázat na ohromující vývojové tempo z minulého roku a přiblížit se top týmu.

„Během vývoje jsme viděli, že dokážeme udržet tempo, které jsme nastavili loni, a které vedlo k vývojovým krokům v Rakousku, Singapuru a následnému představení auta. Neříkám, že se tam dostaneme, ale pokud udržíme tento vývoj, jsem optimista, že se ocitneme v konkurenceschopné pozici,“ zamyslel se Stella. „Samozřejmě, pokud bude Red Bull vyvíjet stejně rychle, tak se s nimi nikdy nesetkáme.“

Po dvou letech od zavedení nových pravidel jsme čekali postupné ochabování vývoje. Některé týmy však mají obavy, že Red Bull bude mít v nové sezóně ještě větší náskok než loni. Formuli 1 by prospělo, kdyby to byla jen fatamorgána.

Na druhé straně i McLaren má velký prostor na vývoj, protože loni představil v podstatě úplně nový monopost. „Důležité je udržet toto vývojové tempo v průběhu času. My na této pouti nejsme ještě ani dvanáct měsíců — po přehodnocení technického oddělení a reorganizaci stáje. Takže na naši poutě jsme vyrazili relativně nedávno, ale povzbuzuje mě, co vidím při vývoji. Doufám, že to na úvodních velkých cenách sezóny uvidíme i na MCL38.“