logo F1live.cz

Předjíždění je opět složitější. Co je toho příčinou?

Kevin Magnussen pred Júkim Cunodom
© LAT Images/Haas
Tomáš Masár
Tomáš Masár16. 3. 2024

Změna pravidel v roce 2022 měla v první řadě usnadnit předjíždění na trati. Stal se však přesný opak. Manévrů na trati výrazně ubylo, ale podle Jamese Vowlese ne kvůli pozměněným předpisům. Šéf Williamsu se domnívá, že příčinu je třeba hledat někde úplně jinde.

Ani ne dva roky po zavedení nových pravidel, která měla usnadnit předjíždění na trati, se jezdci začínají v stále větší míře ponášet na nemožnost dostat se přes soupeře figurující před nimi.

Za viníka tohoto problému označují ztíženou jízdu v závěsu, která však podle Jamese Vowlese nemá nic co dočinění s aktuálními technickými nařízeními. Brit vysvětluje, že jezdcům se svých konkurentů pronásleduje obtížněji proto, že jsou současné monoposty po aerodynamické stránce mnohem vyspělejší a vyladěnější než jejich předchůdci.

„Nemyslím si, že pravidla selhaly,“ uvedl Vowles. „Domnívam se, že říct něco takového by bylo nanejvýš nespravedlivé. Střed pole je nesmírně vyrovnaný a dochází tam k předjíždění. Pokud se nemýlím, tak i z údajů vyplývá, že se ve středu pole předbíhá více než v roce 2021, případně 2020.“

Vowles uznává, že v čele závodu je situace odlišná. „Tímy v čele totiž vyvinuly auta takovým způsobem, že když generujete přítlak, je jízda v závěsu složitější.“ Opakovaně však zdůrazňuje, že pozměněná pravidla si svůj úkol plní. „Stále jsem toho názoru – a vyplývá to i z údajů -, že je pronásledování soupeřů jednodušší než dříve. Pravidla tak plní svůj účel.“

Stejně jako Vowles ani šéf Aston Martiny Mike Krack nesouhlasí s tvrzením, že za ztížené předjíždění nesou zodpovědnost nová pravidla. „Nemyslím si, že jsou na chybě předpisy. Za méně předjížděcích manévrů nesou zodpovědnost různá designová řešení monopostů a samozřejmě dominance (Red Bullu, pozn. red.), kterou si nikdo z nás nepřál.“

„Ať se má věc jakkoli, faktem je, že současná pravidla zůstanou v platnosti už jen jeden rok, a pak dojde k zavedení nových,“ poznamenal Krack. „Upřímně si ale myslím, že jim nic nechybí. Domnívám se, že až na Red Bully pohybující se suverénně v čele byl závod v Saúdské Arábii nanejvýš vyrovnaný,“ dodal jednapadesátiletý Lucemburčan.