logo F1live.cz

Stella: Red Bull se v Melbourne již netěšil z výhody pneumatik

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 3. 2024

Velká cena Austrálie je jakousi anomálií a skvrnou na téměř čistém štítu Red Bullu, který si udržuje od začátku minulého roku. Nyní však nejde pouze o odstoupení Maxe Verstappena, ale i o ojedinělé problémy Red Bullu se závodním tempem. Šéf týmu Andrea Stella to připisuje pneumatikám.

Drolení pneumatik v Melbourne trápilo několik týmů, ale z předních celků si nejvíce lámali hlavu inženýři Red Bullu. V této sezóně to byl první závod, na kterém červení býci neměli v tomto směru výhodu, což má podle šéfa McLarenu vysvětlení.

Andrea Stella se k problémům levé přední a levé zadní pneumatiky vrátil po skončení víkendu a pustil se do vysvětlování. „Red Bull byl v Bahrajnu jediným monopostem, který komfortně jezdil na měkkých pneumatikách,“ poznamenal, aby následně odhalil, kde byl háček. „Ale v Bahrajnu se vůbec nevyskytovalo drolení gum. Není šance, že by se drolili. Nemáte totiž dostatek přilnavosti na to, abyste je zatěžovali a gumu namáhali do takové míry, že by se na ní objevilo drolení.“

Čím více přilnavosti, tím bude mít Red Bull větší problémy? Můžeme očekávat takovou přímou úměrnost? Předzávodní přehledy od Pirelli to nenaznačují. Na pětistupňové škále přilnavosti obdržel Albert Park známku 3, zatímco v Bahrajnu byla přilnavost papírově o stupeň vyšší. Nejde tedy jen o asfalt, ale i o výběr pneumatik; Pirelli do Melbourne přivezlo nejměkčí specifikace, do Bahrajnu zase nejtvrdší.

„Ve srovnání s Bahrajnem je [Albert Park] v úplně jiné kategorii,“ pokračoval Stella, který si myslí, že najít řešení nebude snadné. „Není vůbec jednoduché pochopit všechny tyto informace a říci si, že je naprosto jasné, co potřebujeme na autě změnit, abychom byli v pohodě v Bahrajnu i zde. Kdyby to bylo tak jednoduché, všichni by našli optimální nastavení. To je velmi složité.“

Red Bull se o to pokoušel již od pátečních tréninků, ale neuspěl. „Myslím, že dokonce i v posledním tréninku, kdy se Verstappen pokusil o dlouhý stint, to nebyla vůbec úspěšná jízda. Na konci toho dlouhého stintu jsme se podívali na jeho pneumatiky a po 10-15 kolech byly značně opotřebované.“

Současné pneumatiky Formule 1 jsou nicméně záhadou. Andrea Stella uznává, že i ten nejmenší rozdíl v podmínkách na trati může chování gum zcela změnit. „Na trati, kde jsme měli velmi měkké a drolící se pneumatiky, se Red Bull z hlediska gum očividně netěšil z žádné výhody.“

„Mohlo by se však stát, že pojedeme na podobný okruh a věci budou trochu jiné. To je problém, který byste nazvali nelineární. Trochu změníte podmínky, ale řešení se změní dramaticky. S pneumatikami se to tak obvykle děje,“ poznamenal 53letý Ital.