logo F1live.cz

Magnussen: Nemáme nutně více přítlaku, ale lépe ho umíme využít

Kevin Magnussen
© LAT/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala29. 3. 2024

Ne každému týmu se během zimní přestávky podaří dosáhnout toho, co má v plánu. Haas se však může zařadit mezi úspěšné. Podle Kevina Magnussena inženýři dokázali postavit monopost, který v závodě nebude tak odpadávat, spíše naopak. Ani Dán však nechce předbíhat a uvědomuje si, že na konečný verdikt je ještě brzy.

Po prvních třech velkých cenách vidíme v průběžném pořadí konstruktérského šampionátu dva pelotony. V prvním působí pět týmů, které za normálních okolností získají všechny body, a zbylých pět se pře o to, co zůstane po případném vypadnutí aut v čele.

Ve velké bitvě o poslední body se daří Haasu, který v závodě působí mnohem lepším dojmem než loni. „Náš výkon letos byl povzbudivý. Oběma autům se nám podařilo dostat na body. Ano, nehody několika lidí nám pomohly, ale to k závodění patří. Porazili jsme i taková auta, s kterými soupeříme v konstruktérském šampionátu,“ říká Kevin Magnussen.

Dánský závodník připomněl menší úspěch z australského závodu. „Startovali jsme za jedním [Sauberem] a jedním Williamsem, ale do cíle jsme dorazili před oběma. Virtuální safety car mi nepomohl, ale pracovali jsme jako tým a oba naše monoposty se dostaly na bodované pozice se slušným tempem.“

Čím to je, že Haas VF-24 se jeví být o tolik lepší než jeho předchůdce? „Toto auto má větší okno. Neznamená to nutně, že by mělo více přítlaku, ale disponuje více užitečným přítlakem, který lze využít. To je výhodné v širším rozsahu podmínek, ne jen za určitých okolností.“

Filozofii optimalizace užitečného, nikoli maximálního přítlaku, prosazuje například i Adrian Newey, a očividně mu to vychází. Mercedes se v roce 2022 vydal opačným směrem a moc mu to nevyšlo. Marně mu data ve větrném tunelu tvrdila, kolik desetin získá, když na skutečné trati očekávaný maximální přítlak nedokázal využít a v nastaveních musel dělat velké kompromisy.

Více užitečného přítlaku Haasu pomáhá i s pneumatikami. „Loni to bylo v pořádku, když jsme měli nové pneumatiky a v autě málo paliva, ale v závodě jsme se opravdu trápili. Tým se proto přes zimu zaměřil na tento směr. Je skvělé vidět, jak se to vyplácí. Musíme v tom jen pokračovat a jít dál.“

„Nemyslím si, že bychom mohli tvrdit, že celá sezóna bude bez problémů, ale zatím je to povzbuzující. Chceme v tom pokračovat,“ vzkázal Magnussen.