logo F1live.cz

Čeká nás první sprint roku podle nového formátu. Co se změní?

Po štarte VC Japonska 2024
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2024

Formule 1 od zavedení sprintových víkendů v roce 2021 stále ještě nenašla ideální formát, se kterým by byli spokojeni opravdu všichni. Další proměna tak přišla během zimy. Jak bude vypadat sprintový víkend a jak se změní pravidla parc fermé v roce 2024?

Stejně jako loni, i letos se kompetentní rozhodli zařadit do kalendáře šest sprintových podniků. První nás čeká už tento víkend, poslední na přelomu listopadu a prosince v katarské Dauhá.

  • VC Číny (21. dubna)
  • VC Miami (5. května)
  • VC Rakouska (30. června)
  • VC USA – Austin (20. října)
  • VC Brazílie (3. listopadu)
  • VC Kataru (1. prosince)

Jak tedy bude vypadat jejich vylepšená verze? I před rokem měly sprintové víkendy své nedostatky. Mnohým překáželo například chaotické uspořádání jednotlivých segmentů; v pátek byla na programu kvalifikace na neděli, zatímco v sobotu se odjela sprintová kvalifikace se samotným sprintem.

Tento problém Formule 1 odstranila harmonizací částí. Víkend začne jediným volným tréninkem, během kterého si týmy budou muset nastavit svá auta. Následovat bude sprintová kvalifikace na sprint, který se odjede již v sobotu ráno. Hlavní kvalifikace bude tvořit druhou část sobotního programu, tedy „hned“ před nedělním závodem.

Pátek

  • Trénink (60 minut)
  • Kvalifikace na sprint (12/10/8 minut)

Sobota

  • Sprint (100 km, bodování podle klíče 8/7/6/5/4/3/2/1)
  • Kvalifikace na velkou cenu (18/15/12 minut)

Neděle

  • Velká cena (305 km)

Největší změny se týkají parc fermé

Týmy měly už od loňského roku výhrady vůči pravidlům parc fermé. Mechanici se monopostů nemohli dotýkat prakticky od začátku páteční kvalifikace až do konce víkendu. Povoleny byly jen jisté úkony, což však na doladění monopostů nestačilo, ba v Austinu 2023 ani na vyvarování se diskvalifikací. Nyní dostanou inženýři více volnosti.

Soutěžní víkend bude mít nově dvě samostatné a navzájem nezávislé parc fermé fáze. První začne od sprintové kvalifikace a skončí po sobotním sprintu. Následovat budou přibližně tři hodiny, během kterých týmy smějí doladit nastavení svých aut v podstatě podle libosti. Druhá fáze parc fermé pokryje čas od startu hlavní kvalifikace až do skončení nedělního závodu.

Pneumatiky

Sprintový víkend je specifický i z hlediska dostupných pneumatik. Pirelli na něj nepřinese třináct, ale jen dvanáct sad do sucha (dvě tvrdé, čtyři středně tvrdé a šest měkkých). Pokud náhodou zaprší, jezdci budou mít k dispozici také dvě sady do extrémního deště a pět intermediálek.

Během suché sprintové kvalifikace mají týmy povoleno nasadit jen tři sady pneumatik, v každé části jednu. V SQ1 a SQ2 jsou to sady středně tvrdé specifikace, v SQ3 zase měkká směs.

Tresty

Udělování trestů se od loňského roku nezměnilo. Pokud pilot obdrží penalizaci v tréninku nebo v kvalifikaci, například ztrátu pozic na startu, přenese si ji do hlavní velké ceny.

Nicméně, pokud dostane trest ve sprintové kvalifikaci, odpyká si ho v samotném sprintu. Jakákoli penalizace ztráty míst udělená ve sprintu se přenáší do hlavního závodu.

Tresty za nasazení komponent pohonné jednotky nad rámec alokace je možné odpykat si jen v nedělním závodě.