logo F1live.cz

Haas by se dnes do F1 nedostal, Andretti je na tom mnohem lépe než oni, říká šéf LKYSUNZ

Po štarte VC Japonska 2023, monoposty zozadu
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2023

Formule 1 jako byznysu dlouho nikdo nevěřil. Výsledky týmů jako Toyota či Jaguar, k tomu „úspěchy“ projektů jako Manor, Caterham či HRT dokonale podtrhly staré přísloví, že když chcete v F1 vydělat milion, potřebujete dva miliony. Dnes je však situace zcela odlišná a zatímco nedávno by vám místo ve Formuli 1 dali i zadarmo, dnes vám nestačí ani stovky milionů dolarů. Historické ponaučení je zřejmé, takový Gene Haas by dnes měl ruce-nohy líbat Güntherovi Steinerovi, který ho přesvědčil, aby věřil jeho nápadu.

Kdyby se projekt jako Haas dnes snažil o vstup do Formule 1, téměř jistě by neuspěl. Při problémech, kterým čelí velmi úspěšný tým Michaela Andrettiho, by byl Günther Steiner odsouzen k neúspěchu. Gene Haas se v roce 2016 stal členem velmi exkluzivního klubu a nyní se snaží zavřít dveře větším jménům a bohatším značkám než je ta jeho.

FIA nedávno ukončila vyhodnocování zájemců o vstup do Formuli 1. Federaci se přihlásili čtyři uchazeči, z nichž dostal zelenou pouze Andretti. Neúspěšnými kandidáty byli Rodin, Hitech a asijský projekt LKYSUNZ, který byl spíše známý pod názvem Panthera. Generální ředitel této společnosti, Benjamin Durand, si nyní promluvil s médii na toto téma.

„Upřímně řečeno, myslel jsem si, že zájem bude mít dvanáct týmů a kromě Andrettiho si vyberou i jednoho z tří dalších zájemců (LKYSUNZ, Rodin a Hitech, pozn. red.), protože podle toho, co vím od týmů – samozřejmě, nejsem zapojen do všeho –, byla konkurenceschopnost všech ostatních týmů na úrovni Haasu nebo AlphaTauri,“ řekl Durand pro The Race.

„Andretti je na mnohem vyšší úrovni a chce bojovat o vítězství, takže nabízejí mnohem více. Kdyby se Haas nyní ucházel o místo spolu s námi, myslím si, že by neuspěl. Laťka je momentálně tak vysoko, že když se podíváte na návrh Haasu z před několika let, dnes by ji pravděpodobně nepřeskočili,“ dodal Durand.

Haas přišel v roce 2016 s zcela novým modelem, když elegantně obešel pravidla o zákazu zákaznických aut tím, že si všechny součástky koupil od Ferrari a Dallary. Od té doby prošla pravidla v tomto směru nemalými změnami, ale i když je Andretti hrdá značka, šéf tohoto týmu se netají tím, že „na začátek“ chce napodobit Haas a koupit všechny součástky od třetích stran.

Andretti však ještě nemá ani zdaleka vyhráno. Nyní se potřebuje dohodnout s Liberty Media na obchodních podmínkách, což nebude vůbec jednoduché. Právě na to podle Duranda doplatil i jeho tým. Důvodem neúspěchu LKYSUNZ-u prý není nedostatečná kvalita, ale tlak deseti současných týmů, které se nechtějí dělit a FIA kromě Andrettiho nechce bojovat za další zájemce.

„Dobře, taková je prostě současná situace, ale nemyslím si, že v našem případě jde o technický, komerční nebo finanční problém,“ myslí si Durand. „Podle mě usilovali o dvanáct týmů, ale cítili odpor, takže se rozhodli na to příliš netlačit.“

„Už teď je cítit napětí mezi FIA a F1 v případě jedenáctého týmu. Kdyby otevřeli dveře i dvanáctému účastníkovi, dostali by se do ještě složitější situace.“

„Podle mě tedy – a já nejsem FIA ani jeden z týmů – byla kvalita čtyř účastníků dostatečně vysoká, aby byli přijati, takže bychom mohli mít až čtrnáct týmů. Prostě tím chci říci, že všichni čtyři zájemci byli dostatečně dobrí. To si myslím,“ dodal Durand.

Související zprávy