logo F1live.cz

Bearman uchvátil Haas, hlavní inženýr týmu ho vychválil do nebes

Oliver Bearman
© X/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 10. 2023

Páteční první volný trénink patřil nováčkům. Na trati v Mexiku jich bylo až pět, protože pravidla týmům nařizují, aby do každého z jejich vozů posadili alespoň jednou nováčka, který má na svém kontě méně než dvě velké ceny. Svůj debut v rámci závodního víkendu tak s týmem Haas zažil i osmnáctiletý talent akademie Ferrari Oliver Bearman, který měl velmi úspěšnou premiéru.

Britský mladík je v současnosti největší hvězdou akademie italské stáje. Šampion německé a italské Formule 4 minulý rok bojoval o titul ve Formuli 3 až do posledního kola – možná by ho i získal, nebýt kontroverzního předčasného ukončení závodu – a letos jako nováček solidně vstoupil do Formule 2. Aktuálně je se čtyřmi výhrami na šestém místě v celkovém hodnocení a stále může na posledním víkendu sezóny v Abú Zabí pomýšlet na posun výše.

I na okruhu Yas Marina ho uvidíme v kokpitu Haasu, kde nemají nejlepší bilanci, pokud jde o práci s mladými piloty. Hlavní inženýr stáje Ajao Komacu byl však výkonem britského mladíka ohromen. „Nemyslím, že byste mohli očekávat více. Rozhodně překonal mé očekávání, která byla vysoká. Ukázal se jako skutečný profesionál a neudělal žádnou chybu.“

„Jeho komunikace a zpětná vazba byly také výborné. Opravdu nemám na co si stěžovat, byl to z jeho strany skutečně působivý první volný trénink. Líbilo se mi, jak byl po celou dobu klidný. Nesmíme zapomenout, že je to stále jen osmnáctiletý kluk v kokpitu monopostu Formule 1,“ řekl médiím japonský inženýr.

Samotný Ollie po tréninku trochu žertovně řekl, že šéf týmu Günther Steiner mu doporučil, aby auto vrátil v jednom kuse. To ale britského mladíka neodradilo a odvážně tlačil na pilu. Několikrát přebrzdil a v prvním měřeném pokusu na měkkých pneumatikách měl menší problémy. Zatímco Steiner na boxové zdi dostával infarkt, Bearman se evidentně bavil.

„Neuvědomíte si, jak rychlá jsou tato auta, dokud nešlápnete na brzdu,“ popsal své dojmy z prvního tréninku britský mladík. „Pak si řeknete: ‘Ach, ne, netrefím apex zatáčky.’ S viditelností to také není snadné. V prvním kole jsem se snažil alespoň trochu zorientovat. Musíte se však spoléhat spíše na pocit než zrak. Byly to celkem zajímavé nové zkušenosti a musel jsem si na to zvyknout.“

„Ale to brzdění… Chtěl jsem rychle nabrat sebevědomí. Raději bych šel až za hranu, než postupně nabírat rychlost,“ řekl Bearman odvážně. No, Günther Steiner by mu pravděpodobně doporučil opak, ale to zřejmě není Ollieho styl.

Rodák z Chelmsfordu nebyl o moc pomalejší než Nico Hülkenberg. Škoda, že jeho první pokus na nových měkkých pneumatikách nevyšel podle představ, ale ten třetí mu nakonec stačil, aby z pěti nováčků byl nejrychlejší. Pro osmnáctiletého kluka to není špatná vizitka, když se poprvé svezl s Haasem na pro něj neznámém okruhu a dostal se na tři desetiny za zkušeného Nica Hülkenberga.

„Mám pocit, že na brzdy jsem si zvykl rychle. V prvním sektoru jsem byl hned dobrý. Ve vysokorychlostních zatáčkách ale potřebujete sebevědomí a tohle auto není mé. Nechtěl jsem moc tlačit. V rychlých zatáčkách druhého sektoru jsem potřeboval najít rytmus a správně využívat obrubníky. Když se podíváte na mé poslední kolo, nebylo moc dobré,“ uzavřel Bearman.

Související zprávy