logo F1live.cz

Sargeant přijde o deset míst na startu. K ostatním byli komisaři shovívaví

F9j_SPDWcAAdhrk
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala29. 10. 2023

Jistě jste již na sociálních sítích viděli obrázek, na kterém se vodní pólista osvěžuje vodou z lahve. Něco podobného se dá po sobotě říci o Loganu Sargeantovi, který v kvalifikaci obsadil pouze poslední dvacáté místo a komisaři ho za to „odměnili“ ztrátou deseti pozic na startovním roštu. Jak dopadli ostatní? Všichni se vyhnuli trestu.

Logan Sargeant v první části kvalifikace nedokázal zajet čas, který by mu komisaři nevyškrtli. Američan tak skončil úplně poslední, a navíc si „zavařil“ v momentě, kdy pod žlutými vlajkami předjížděl Júkiho Cunodu ve třetí zatáčce, kde se roztočil Fernando Alonso.

Pilot Williamsu se u komisařů bránil, že Cunoda jel velmi pomalu, a tak si myslel, že má nějaký problém. Navíc před sebou viděl zelený panel, který podle něj signalizoval, že může jet.

Podle FIA však Sargeant porušil pravidla. Toto zdůvodnění si stojí za to zapamatovat i do budoucna, když nastane podobný případ: Pokud pilot před sebou vidí zelené světlo nebo zelenou vlajku, neznamená to, že okamžitě může začít přidávat nebo předjíždět. Komisaři zdůrazňují, že tak může učinit až za první zelenou vlajkou nebo světelným panelem.

Formuloví rozhodčí nakonec konstatovali, že Sargeant navíc pod žlutou vlajkou vlastně ani nezpomalil, a tak mu připsali trest ve formě ztráty deseti míst. Jelikož startuje jako poslední, více ho budou mrzet i dva trestné body, které si připsal na svůj účet. Momentálně jich má šest.

Stát v boxech je povoleno

Max Verstappen, George Russell a Fernando Alonso byli vyšetřováni za stejný prohřešek, nebo alespoň se zdálo, že by to FIA mohla za prohřešek považovat. Tato trojice totiž v boxové uličce doslova zastavila, čím bránila ostatním opustit pit lane.

FIA ve svém zdůvodnění očistila jména všech tří. Komisaři totiž uznali, že není v silách pilotů splnit tolik protichůdných požadavků. Na jedné straně od nich ředitel závodu žádá, aby mezi čarami SC2 a SC1 jeli dostatečně rychle, na druhé straně si potřebují vytvořit odstup od monopostu před sebou, a navíc nesmí zbytečně zpomalovat nebo zastavovat v boxech.

Sám ředitel závodu podle komisařů uznal, že takové protichůdné požadavky skutečně existují. „Všechny strany včetně komisařů jsou toho názoru, že je lepší, pokud budou monoposty zpomalovat v boxové uličce nebo na výjezdu z ní, než aby na trati docházelo k potenciálně nebezpečným situacím v důsledku rozdílných rychlostí.“

Rozhodčí F1 uvádějí, že všichni piloti jednali s dobrým úmyslem a s důrazem na bezpečnost. „Zároveň akceptujeme, že krok ředitele závodu stanovit minimální čas je správný. Je žádoucí najít lepší řešení pro výjezdy z boxů, ale co by mohlo být tím řešením, momentálně není známo.“

Stát v boxech je tím pádem povoleno, alespoň zatím.

Hamilton pod žlutými vlajkami zpomalil

Lewis Hamilton měl jít vysvětlovat, proč pod žlutými vlajkami vůbec nezpomalil. Jak se ukázalo v kanceláři komisařů, když si prohlédli palubní záběry z Britova monopostu, žádný žlutý panel ani žádná žlutá vlajka se neobjevila až do druhé zatáčky. V této sekci si sedminásobný šampión mohl všimnout dvou žlutých bliknutí panelu.

Ten však ihned zhasnul. Komisaři tak zkoumali pouze krátký úsek a zjistili, že Hamilton byl v tomto minisektoru pomalejší než v předcházejícím ostrém kole.