logo F1live.cz

Andretti se může i rozkrájet: Týmy ohrnují nos i nad jeho tovární stájí

F8ujUjMW4AAK7uz
© Twitter/Andretti Formula E
Milan Kubala
Milan Kubala18. 11. 2023

Andretti během minulého týdne oznámil velkou novinku: Jeho spojení s General Motors nebude jen marketingové. Z americké stáje se má do budoucna stát nový tovární tým. Nemyslete si však, že tento odvážný krok uspokojí zbytek Formule 1. Konkurenční týmy sice vítají příchod General Motors, ale Andrettimu nadále zavírají dveře před nosem.

Těžko si představit, co by ještě Andretti mohl udělat, aby ulahodil šéfům a majitelům týmů Formule 1. Podmínky stanovené Mezinárodní automobilovou federací splnil do bodky, staví velkou továrnu a nabírá nové zaměstnance, ve větrném tunelu se připravuje na novou éru, je ochoten zaplatit 200-milionový vstupní poplatek a dokonce si dojednal exkluzivního motorového partnera General Motors, který je jedním z největších prodejců automobilů na světě. Od roku 2028 tak můžeme mít o jednu pohonnou jednotku více díky stáji Andretti Cadillac.

Ať Andretti dělá, co dělá, celý projekt se stále nezdá šéfovi Mercedesu Totovi Wolffovi. Rakušan je zároveň třetinový majitel stáje, a tak by i jeho peněženka mohla pocítit jistý výpadek na prize money.

“GM určitě patří k velkým hráčům. Pokud tvrdí, že chtějí vstoupit do sportu v roce 2028, tak to jistě myslí vážně a je to dobrý závazek,” začal na tiskové konferenci Toto Wolff, ale pokračoval pověstným “ale”. “Ale, víte, potřebujeme vidět, zda majitelé komerčních práv budou vnímat tento projekt jako dobrý, nebo ne. V případě mnoha týmů může ředění peněz znamenat rozdíl mezi velkými ztrátami a menšími ztrátami. Z tohoto pohledu jsem svůj názor nezměnil.”

Co by rakouského byznysmena uspokojilo? “Nemáme žádná data, jen tvrzení, jaké to bude úžasné. Kde jsou nějaká fakta? Kde jsou čísla? Jak se zvýší popularita? Jakou hodnotu má jejich jméno? O kolik bude tím náš sport atraktivnější? Jaká jsou fakta? Pokud jsou tato fakta pozitivní, nemám pochyby o tom, že F1 k tomu vhodně přistoupí.”

Šéf Williamsu James Vowles se také drží svých vyjádření z před pár týdnů, kdy začal bít na poplach a kreslit černé scénáře, jak příchod jedenáctého týmu finančně potopí celý Williams. Faktem však je, že Williams by z Andrettiho 200-milionového vstupního vkladu dostal deset procent, přičemž v současnosti by přišel na prize money jen o přibližně tři-čtyři miliony eur ročně. Je však pravda i to, že více by ho mohl bolet potenciální pokles hodnoty stáje. Ty se momentálně pohybují někde na úrovni jedné miliardy dolarů.

“GM je dobrá společnost, která by mohla vstoupit do našeho sportu,” rozmluvil se boss Williamsu James Vowles. “Myslím si, že je to taková společnost, takový výrobce, který by podpořil růst našeho sportu. Můj pohled na jedenáctý tým se však nezměnil. Já se stále koncentruji na finance Williamsu.”

Frédéric Vasseur se ztotožňuje se svými kolegy. “Pokud se otázka týká GM, tak si myslím, že každý nový výrobce motorů je v F1 vítaný. Jedenáctý tým však není ten samý případ. To jsou dvě samostatné otázky. Skutečná otázka se týká výrobce motorů. Nového dodavatele pohonných jednotek bychom určitě mohli mít.”

McLaren spolupracuje s GM v IndyCar, a tak se Zak Brown na rozdíl od jeho kolegů vyhnul konstatování, že příchod nového dodavatele motorů je něco úplně jiného než nechtěného jedenáctého týmu. “Ve světě motorsportu mají skvělou historii. Myslím si také, že čím více pohonných jednotek budeme mít ve sportu, tím lépe.”

Související zprávy