logo F1live.cz

Pro Komaca není nedostatek investic problém: Z tohoto týmu jsme nevytěžili maximum

F_ya806WkAAcCUp
© Twitter/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 1. 2024

Jaká je hlavní příčina úpadku Haasu? Podle nejrozšířenější teorie požadoval G ünther Steiner od Gena Haase nákladné investice. Americký podnikatel však nemá peníze navíc a odmítl myšlenku prodeje menšinového podílu ve stáji, aby tím získal prostředky pro zlepšení infrastruktury. Do křesla šéfa nakonec usedl Ajao Komacu a, div se světe, jeho názor na tuto otázku je jasný – Haas nepotřebuje okamžité investice.

Americký tým soutěží s dost velkým handicapem. Nejenže má nejméně peněz ze všech, ale činnosti stáje jsou rozděleny do různých koutů světa. Ačkoli je oficiálním sídlem americký Kannapolis, v tomto místě se uskutečňuje jen minimum činností. Dále tu máme továrnu v Banbury, kde probíhá každodenní život Haasu a je jakýmsi „tělem“ stáje. Její srdce a její mozek se však nachází v Itálii. Konstrukční kancelář je v Maranellu v pronajaté budově Ferrari a všechny důležité komponenty (které tým nekupuje od Ferrari) vznikají v továrně Dallary v Parmě.

Na to, že Haas je nejmenším týmem na startovním roštu, je to celkem slušná diverzita a rozptýlenost. Dnes týmy chtějí umístit vše pod jednu střechu. Takový Red Bull by nejraději umístil pod jednu střechu oba své týmy. Ačkoli nový šéf Ajao Komacu ještě nemá všechny potřebné informace, při prvním setkání s novináři po nástupu naznačil, že právě lepší komunikace na trase Británie – Itálie by mohla být jednou z oblastí, na které se soustředí.

„Když zakládáte nový tým Formule 1 a máte před sebou nepopsaný papír, neuděláte to se dvěma samostatnými továrnami v Británii a Itálii, ale přesně takto jsme v Haase začínali,“ řekl Komacu. „V letech 2016, 2017 a 2018 nám to při našem rozjezdu velmi pomohlo. Prostředí se však změnilo a změnily se i některá pravidla, takže tým se potřebuje vyvíjet.“

„Takové věci musíme průběžně vyhodnocovat. Pokud se mě ptáte, zda je ideální, že máme jednu kancelář tady v Británii a druhou v Itálii? Ne, není to ideální. Ale je to naše největší omezení? Ne. Můžeme si počínat lépe? Určitě ano a na to se soustředím. Když z nastavení našeho týmu dostaneme maximum a potom se ukáže, že si už nemůžeme počínat lépe, tak můžeme hovořit o změně,“ řekl Komacu.

Investice nejsou potřebné?

Ten bude jako šéf nejmenšího a nejchudšího týmu sledovat stáje středu pole, jak se rozrůstají. Nejen McLaren či Aston Martin, ale dokonce i týmy jako Alpine, AlphaTauri či Williams investují více. Formule 1 je budoucnost a tyto týmy se do té budoucnosti nebojí vložit peníze. Haas žádné nemá, takže je nucen vrhnout se do přestřelky s nožem v ruce.

Přesně toto se mělo stát jablkem sváru mezi Genem Haasem a Güntherem Steinerem. Tyrolan možná žádal investice i za cenu prodeje podílů ve stáji, co americký podnikatel odmítá a hodlá nadále hlavou prorážet betonovou zeď. Jelikož Komacu je v této otázce na jedné lodi s majitelem stáje, nemusí být tato teorie úplně mimo misu.

„Je to velmi náročný byznys, ale stále jsem velmi pozitivně naladěn ohledně potenciálu, který s tímto nastavením můžeme naplnit. Když ho budeme zlepšovat, podle mě se celkem přirozeně může stát, že budeme nuceni odklonit se od našeho původního modelu nebo investovat určitým způsobem. Myslím si, že to přijde přirozeně, ne násilím. Nejsem tady na to, abych tým postavil vzhůru nohama, protože potom nebudeme moci fungovat a zastavíme se,“ řekl Komacu.

„V roce 2023 jsme na tom nebyli tak, jak bychom chtěli a proto jsme se rozhodli pro změny. V takovém případě se však nemůžete pokoušet o velký skok, protože to by rok 2024 skončil katastrofou. V tomto roce tedy musíme zlepšit náš tým. Vnímám to jako přechodnou fázi. Jsem si jistý, že v roce 2024 se hodně naučíme a pomůže nám to velmi jasně definovat, co budeme dělat za pět, osm nebo deset let,“ dodal nově jmenovaný šéf.

Související zprávy