logo F1live.cz

Problém s nestabilní zadní částí jsme vyřešili, prohlásil Allison

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 1. 2024

Mercedes měl v posledních dvou letech celý seznam problémů. Monoposty W13 a W14 nebyly vítěznými stroji a kromě občasných záblesků skvělé rychlosti přinesly jejich jezdcům jen frustraci. Stížnosti se hromadily a nestabilní zadní část se stávala pravidelným terčem Lewise Hamiltona a George Russella. Technický ředitel Mercedesu James Allison však před startem nové sezóny tvrdí, že týmu se podařilo vyřešit tuto problematickou oblast.

Velmi úspěšný konstruktér, který se v minulém roce vrátil na čelo technického oddělení Mercedesu, měl v posledních měsících plné ruce práce. Z monopostu W15 musí být na rozdíl od jeho otce a děda úspěšný stroj. Jedno vítězství za dva roky nestačí a uvědomuje si to i James Allison.

Nový monopost již jezdci a inženýři intenzivně testují na simulátoru. První optimistické zprávy přinesl nedávno Toto Wolff a teď se k nim přidala i slova technického ředitele, ačkoliv je cítit, že James při komunikaci s veřejností kráčí opatrněji. „V této části roku je nemožné, abyste měli jiné pocity než obavy, vzrušení a strach,“ prohlásil Allison, kterého cituje Autosport.

„Vždy cítíte takovéto emoce a dokážu si představit, že dokonce i v Red Bullu po roce skvělých výkonů nespí úplně sladce, protože nikdo neví, s čím přijdou ostatní. Navzdory všemu však k něčemu můžeme upnout naše naděje, jelikož některé otravné vlastnosti zadní části našeho monopostu budou k nám po novém o něco přátelštější a s autem se bude jezdit lépe. Všechno jsou to jen simulace, ale přesto máme důvod věřit, že jsme dosáhli určitého pokroku v této oblasti,“ říká Allison.

Neposlušný zadek byl přitom jen jedním z velkých problémů. Auto mělo příliš velký odpor vzduchu, bylo pomalé na rovinkách, pomalu dostávalo pneumatiky do pracovního okna a tím pádem ztrácelo v kvalifikacích. Red Bull byl po všech stránkách o něco lepší, tím pádem univerzálnější a nakonec i absolutně dominantní.

Jak velmi je možné tyto auta zrychlit?

Allison však vyjádřil ještě jednu myšlenku, která by v roce 2024 mohla být klíčová. Anglický konstruktér si myslí, že při těchto technických pravidlech existuje mnohem jasnější limit vývoje. To znamená, že týmy mohou jednoho dne narazit na hranici, za kterou se jim auta budou zrychlovat už jen velmi těžko.

„Doufáme, že jsme s novým autem odvedli dobrou práci a že jsme odstranili některé nedostatky, které byly v minulém roce jasně viditelné,“ říká Allison, který má však i určité obavy. „V našich hlavách se však skrývá malý brouk, který spočívá v tom, že při těchto pravidlech existuje mnohem jasnější horní hranice času na kolo, kterou jsou schopna tato auta dosáhnout.“

„Tato horní hranice je teď mnohem jasnější než u starší generace aut. Čím více lásky jste jim tehdy dali a čím více tvrdé práce jste jim věnovali, tím byla rychlejší. Jako kdyby vývoj neměl žádný konec. Ačkoliv byla v minulém roce dominance Red Bullu téměř úplná a ani v posledních závodech nevypadali zranitelně, tak startovní rošt se postupně přibližoval,“ říká Allison.

Související zprávy