logo F1live.cz

Andretti a jeho 120 zaměstnanců prý už naplno zarezává v Silverstone

F8ujUjMW4AAK7uz
© Twitter/Andretti Formula E
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 1. 2024

Na pár měsíců se situace kolem Michaela Andrettiho utišila. Blíží se však nová sezóna a s ní i nová lavina snah bývalého pilota Formule 1 přesvědčit Liberty Media, že se jim vyplatí vložit do něj důvěru. V pondělí trochu překvapivě uzřel světlo světa článek prestižního zámořského portálu The Athletic, ve kterém známý motoristický novinář Luke Smith odhalil, jak výrazně pokročily práce Andretti Global, který už vyvíjí svůj monopost F1.

Ještě loni se psalo, a potvrdil to i sám Michael Andretti, že nový tým testuje prototyp svého monopostu ve větrném tunelu. Ostatně se nejednalo o žádné překvapení. Stejně, podle některých ještě lépe, na tom byl další zájemce o vstup do Formule 1 – Hitech GP. Ten prý měl uzavřenou dohodu o dodávkách dílů s Mercedesem a údajně byl ochoten zaplatit za vstup i 600 milionů dolarů. Přesto na půdě FIA neuspěl.

Vraťme se však k Andrettimu, který pokračuje ve svém vytrvalém boji. Hotová je už i jeho dohoda s General Motors, který ohlásil svůj zájem dodávat pohonné jednotky do Formule 1 od roku 2028 a zároveň vytvořit s Andretti Global čistě americký tovární tým. Američané tím pořádně zvýšili sázku, ale ani to jim nepomohlo. Deset současných týmů je prostě nemožné přesvědčit.

Minimálně na veřejnosti však vše (prý) probíhá způsobem, jako by Andretti dostal zelenou od Formule 1. „Model monopostu F1 je ve větrném tunelu a díly jsou ve výrobě,“ hlásí článek The Athletic. To však nebyla ani zdaleka ta nejpřekvapivější informace, která v reportáži zazněla. Technické oddělení stáje má prý už dnes srovnatelnou velikost jako nejmenší týmy současné Formule 1.

Základna týmu v Silverstone prý už je v provozu a do práce sem chodí 120 lidí. Ti vyvíjejí nový monopost pro tým, který ještě neví, zda se do Formule 1 vůbec dostane. Nevíme, kde se tato továrna nachází. Pravděpodobně jde o stará zařízení týmů Aston Martin, Racing Point, Force India a Jordan, ale to už článek nepotvrdil. Sídlo týmu se má nacházet ve městě Fishers ve státě Indiana, kde vyrůstá globální základna pro různé závodní operace Andrettiho.

Chester promluvil poprvé na veřejnosti jako technický ředitel Andretti

V době, kdy je velký dopyt po pracovní síle ve Formuli 1, prý loví na trhu i Andretti. V době, kdy Audi hledá nové zaměstnance, AlphaTauri – dnes RB – se muselo přestěhovat do Británie, prý získal americký tým 120 lidí. Přitom prý jde o zaměstnance se zkušenostmi, kteří přišli z „Red Bullu, Ferrari, Mercedesu a McLarenu“. I když to zní neuvěřitelně, přesně to zájemce o vstup tvrdí.

V reportáži The Athletic poprvé promluvil na veřejnosti i technický ředitel týmu Nick Chester. Toho, samozřejmě, už známe. Asi dvacet let strávil v Enstone, kde pracoval pro všechny týmy, které se vystřídaly v tamější továrně. V lednu 2020 ho Renault vyhodil z pozice technického ředitele. Dnes v této funkci pracuje pro Andrettiho. Spolu s ním působí v Silverstone například i hlavní aerodynamik Jon Tomlinson – další bývalý zaměstnanec Renaultu, ale i Williamsu – nebo hlavní designér a veterán F1 John McQuilliam.

„Tento tým to chce dělat pořádně a chce vyhrávat,“ prohlásil odvážně Chester. „Nechcete pracovat někde, kde neznají takový étos. Když jsem jednal s týmem před svým příchodem, tak zdroje a jejich úsilí o vítězství velmi zatraktivnili jejich nabídku.“

Právě Chester dostal za úkol vybudovat technickou skupinu úplně od nuly a nastavit kulturu. „Byl jsem příjemně překvapen, jak snadno se mi podařilo přitáhnout lidi k projektu. Jméno Andretti je skutečným lákadlem nového týmu. Začínáme s čistým listem papíru. Přišli k nám lidé z Red Bullu, Ferrari, Mercedesu, McLarenu. Všichni chtěli novou výzvu. Je tu skutečný potenciál vytvořit všechny oddělení úplně od nuly,“ řekl nadšeně anglický inženýr.

Tým prý neztrácí čas. Jak řekl i jeho majitel a zakladatel Michael Andretti: „Ve F1 je vždy důležitý čas. Pracovali jsme co nejrychleji, abychom zajistili, že naše auto bude co nejkonkurenceschopnější a tým bude co nejsilnější, když se postavíme na startovní rošt.“ V polovině roku 2024 by proto mělo vzniknout plnoštíhlé šasi na homologizační zkoušky, stejně jako na konstrukci zavěšení a dalších systémů. 60procentní model monopostu se již testuje ve větrném tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem.

„Vývoj konkurenceschopného auta chce čas. Jsem velmi rád, že jsme již dosáhli velkého pokroku v dlouhodobých aktivitách, jako je aerodynamický design a simulace. Nepodceňujeme tuto úlohu,“ vzkázal Michael Andretti.

General Motors hrají aktivní roli při vývoji

Když příchod do Formule 1 oznámili Audi a Ford, provázelo je velké nadšení. Když to udělali v General Motors, setkali se s pochybnostmi a odmítnutím. Důvodem má být právě jejich spojení s jedenáctým týmem. Andretti však tvrdí, že GM si nepřišlo jen pro nálepku, ale chce skutečně pracovat. Podle The Athletic je ze 120 jmenovaných inženýrů asi 50 zaměstnanci General Motors. Podpora GM se týká hlavně oblastí jako vývoj modelů na CFD pro potřeby testování ve větrném tunelu, výroba dílů, hydraulické systémy nebo design ochranného oblouku.

„Bez účasti GM bychom nedosáhli ani poloviny toho, co jsme udělali dosud. Neházíme si věci tam a zpět jako horký brambor. Opravdu jsme skoro jako jeden tým. Začíná se to hezky integrovat,“ řekl Chester, podle kterého přináší GM „těžkotonážní technické znalosti“.

Podle Michaela Andrettiho přineslo spojení s GM týmu „okamžité výhody“ a „je opravdu skvělé vidět, že komponenty závodního auta, které navrhl Andretti Cadillac, už GM vyrábí v USA.“

Související zprávy