logo F1live.cz

Našim problémům s pneumatikami jsme ještě úplně nerozuměli, přiznal Komacu

Nico Hülkenberg, Haas zozadu
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 1. 2024

Nejmenší tým ve Formuli 1 postihly na konci kalendářního roku 2023 nemalé spory. Ty vyvrcholily až vyhozením šéfa G ünthera Steinera. Majitel stáje Gene Haas v podstatě vyhodil svou tvář, svůj zdroj popularity a fanoušků, tedy i zdroj nemalých příjmů. Místo toho se vydal na tenký led s mnohem méně charizmatickým inženýrem jménem Ajao Komacu. Ten čelí na začátku svého působení hromadě problémů.

Začátek a konec všech komplikací ve Formuli 1 je samotný monopost. Téměř nikdy se nestalo, že by tým měl perfektní auto a nefungoval. Většinou jsou to rychlost a výsledky, na které se pak nabalují další problémy. Stejně je to i v případě Haasu.

Tento tým ukončil minulou sezónu na posledním místě Poháru konstruktérů. Hlavním důvodem bylo nepochybně závodní tempo monopostu VF-23. Za celou sezónu se Haasu nepodařilo ani jen zmírnit problémy s degradací pneumatik a když tým konečně nasadil velké balíky úprav, příliš mnoho se toho nezměnilo. Bohužel, i z vyjádření nového šéfa je cítit, že v Haasu si kladou mnoho otázek, ale nemají všechny odpovědi.

„Nemyslím si, že jsme všemu porozuměli,“ přiznal Komacu, kterého cituje Motorsport.com, ohledně problémů s degradací pneumatik. „Myslím, že jsme porozuměli významné části problému, ale důkaz získáte, až když postavíte auto, které se s tím dokáže vyrovnat. Nerad bych si tu sedl a řekl, že tomu stoprocentně rozumíme. Není to tak. Máme však slušnou představu, na co se potřebujeme soustředit.“

Komacu působí v Haasu prakticky od vzniku týmu a byl u všech problémů, které stáj postihly. Něco podobného si pamatujeme například ze sezóny 2019, kdy naopak monopost měl problémy s ohříváním gum.

„Naše programy byly v letech 2019 a 2023 velmi odlišné. Možná to vypadá stejně, ale je to velmi odlišné. Práce je však základ. Pokud nepracujeme velmi integrovaně, nekomunikujeme správně mezi aerodynamickým oddělením v Itálii a oddělením v Británii, které má na starosti i práci s pneumatikami, tak je to problém,“ říká Komacu.

„Pracovní kultura a praxe je něco, na co se budu zaměřovat a co chci zlepšit. Chceme se posouvat jako jeden celek. Máme skutečný problém s autem, tak ho všichni akceptujme, potom komunikujme a otevřeně diskutujme. Nevyhnete se tomu, že u stolu se objeví i nesouhlas. Myslím si však, že pokud je všem jasné, že je třeba učinit rozhodnutí, tak nesouhlas je zdravý. Někdo musí rozhodnout a určit směr. Pokud by někdo označil problém a ten druhý by s ním odmítl komunikovat a pokračoval po svém, tak se nemůžeme posunout. Myslím si tedy, že pracovní postupy se musí zlepšit,“ prohlásil Komacu.

Související zprávy