logo F1live.cz

Na válku se připravují také dodavatelé paliv, Aston Martin bude mít žolíka

Fernando Alonso
© LAT/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala18. 4. 2024

Formule 1 zažívá z hlediska intenzity vývoje jakousi hibernaci. Tu však za dva roky vystřídá probuzení do nové éry, ve které začnou mezi sebou soupeřit nejen technická oddělení týmů, ale i dodavatelé motorů a paliv. Aston Martin si v tomto směru může začít mnout ruce, předpovídají experti v paddocku.

Jak jsme již vysvětlili v předchozích článcích, role spalovacího motoru bude od roku 2026 ještě větší než dnes. Je to trochu paradox, protože Formule 1 si v pravidlech prosadila, aby jen polovina celkového výkonu auta pocházela ze spalovacího motoru a zbylá polovina z elektrické části.

Situaci však komplikuje zrušení MGU-H a nedostatečná rekuperace jednotkou MGU-K, která bude dobíjet baterie pouze na zadní nápravě. Kromě toho nesmíme zapomenout na navýšení výkonu elektrické části na trojnásobných 470 koní.

Aby měl pilot na rovinkách k dispozici plný výkon pohonné jednotky, její řídicí systémy budou muset zajistit, že během celého kola bude v bateriích dostatek energie. Pokud bude baterie prázdná, monopost přijde o téměř polovinu z avizovaných přibližně 1000 koňských sil, což bude pro jezdce katastrofou.

Otázka zní: Kde vezme elektromotor dostatek energie? Inženýři si dokážou poradit i s tímto úkolem, přestože předkládané řešení nezní ekologicky ani efektivně. Namísto dodatečné rekuperace na přední nápravě, kterou dodavatelé motorů zavrhli, se chystají udělat ze spalovacího motoru jakýsi generátor na dobíjení baterií.

Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey v nedávném rozhovoru namaloval nevídaný obraz: Na rovinkách bude vše fungovat tak jako dosud, ale v zatáčkách zřejmě budeme svědky toho, že spalovací motory budou nadále běžet naplno – dokonce i když pilot sejme nohu z plynu. V tu chvíli už motory nebudou pohánět monopost, ale generovanou energii uloží do baterií, aby elektrická část z ní na následující rovince mohla čerpat a „nehladověla“.

Na scénu přichází palivo

Ani spalovací motory však nebudou mít k dispozici nevyčerpatelné zdroje energie, právě naopak. V zájmu snižování hmotnosti monopostů budou palivové nádrže o 30 procent menší než dnes. Z pohledu motorů bude klíčové získat z paliva co nejvíce energie.

Mezi dodavateli se tak rozjede válka o to, kdo dokáže vyrobit energeticky bohatší palivo. FIA už v technických pravidlech určila mantinely, mezi nimiž se budou muset pohybovat. Podmínek je více; palivo musí být vyráběno z udržitelných zdrojů, musí se dát nasadit i do běžného provozu a oktanové číslo má být v intervalu od 95 do 102. Dodavatelé dokonce musí prokázat, že jejich paliva jsou vyvíjena pro komerční účely a v dostatečných objemech.

“Mezi dodavateli paliv chceme vytvořit konkurenční prostředí,” cituje německý AMuS Pata Symondse, technického ředitele F1. “Nechceme, aby někdo dominoval jen proto, že má lepší palivo.”

Jen samotné palivo nikomu titul nezíská, ale může představovat velkou pomoc. I proto Fernando Alonso po prodloužení kontraktu s Aston Martinem zmiňoval Hondu a partnera Aramco, který bude britské stáji dodávat paliva.

“V současnosti je vývoj paliv zmrazen stejně jako práce na motorech. Avšak v budoucnu mohou dodavatelé paliv představovat mnohem významnější rozdílový prvek, než je tomu dnes,” vysvětluje Auto Motor und Sport. “Spalovací motory budou nadále běžet na extrémně chudých směsích. Všichni výrobci proto musí úzce spolupracovat s motorovými partnery na tom, aby z každé kapky získali maximum energie. Vývoj v laboratořích je již v plném proudu.”

Při spalování chudší směsi paliva se do válců dostává více vzduchu, než je potřeba k dokonalému spalování. To s sebou přináší jisté nevýhody jako například přehřívání motoru, zvýšené opotřebení komponent či riziko detonačního spalování, ale na druhé straně delší hoření směsi zlepšuje efektivitu spalování a redukuje emise.

Aramco jako lídr v oblasti paliv?

Inženýry čeká velká výzva a někteří budou mít výhodu. “Experti očekávají, že Aramco vstoupí do nové éry s náskokem. Arabská ropná společnost již dodala FIA vzorky paliv během tvorby nových pravidel. Aramco také dodává ekopaliva, která jsou již používána ve Formuli 2 a Formule 3. Podíl [biosložek] se rok co rok zvyšuje. V této sezóně 55 procent paliva tvoří udržitelné složky.”

Aramco zatím sbírá data v juniorských šampionátech a pro Fernanda Alonsa s Aston Martinem může představovat pověstné eso v rukávu. “Když Fernando Alonso vzpomínal Aramco jako jeden z faktorů, které ho přesvědčily prodloužit kontrakt, neříkal to jen z marketingových důvodů,” píše německý zdroj. “Státní společnost investuje do tohoto projektu obrovské finance.”

Saúdská Arábie v posledních letech nešetří peníze v žádné oblasti. “Vývojové a výrobní provozy již byly zřízeny v Saúdské Arábii a ve Španělsku, aby sehrály průkopnickou roli v oblasti ekopaliv. Bude zajímavé sledovat, zda Alonsův plán nakonec vyjde.”

Související zprávy